Fra den 1. august 2027 skal der køre elbusser på Ærø. På det tidspunkt udløber kontrakten med Jesper Bus, men allerede til januar bliver bus-kontrakten sendt i udbud.
Kontakt
Jesper Bus
jb@jesperbus.dk
Udbudet gennemføres som et EU-udbud, da det er en stor kontrakt der skal løbe i op til 10 år.
For at give den nye operatør tid til at købe el-busser, ønsker kommunen at indgå kontrakt allerede i august 2026. Formelt er det kommunens færgeselskab Ærøfærgerne, som indgår kontrakten.
Modeller
Der er flere udfordringer ved skiftet til elbusser:
Ladning: Enten bygger busselskabet selv ladestationer i Søby og Marstal eller lejer dem af en lade-operatør.
Tidsplan: Der er leveringstid på elbusser, og busselskaber køber ikke el-busser før de har vundet opgaven. Tanken er derfor at gøre det gradvis, så man starter med 1 elbus og beholder 2 dieselbusser, for at sikre stabil kørsel i indkøringen. Og så går over til ren eldrift så hurtigt som muligt. Der skal bruges 3 busser, hvor 1 står til opladning, og 2 kører.
Penge: Overgangen til elbusdrift er en stor investering, og der indgår batteriskifte undervejs i en kontraktperiode, vil der blive givet en 10-årig kontrakt så pengene kan tjenes hjem.
Lovligt
Fra 1. januar 2024 blev det lovligt for kommunen at give en 10-årig kontrakt, hvis busserne er eldrevne - før var det kun 5 år. Den nye lov er indført for at gøre det mere økonomisk attraktivt at skifte til elbusser.
En elbus er næsten dobbelt så dyr i indkøb som en dieselbus, mens en brintbus er 3 gange så dyr.
Busdrift på Ærø
* Busserne bruger 100.000 liter diesel årligt.
* Cirka 270.000 passagerer årligt.
* Busserne kører dagligt cirka 1.000 km.
* Gratis bus siden 2011.
* Fra februar 2019 har 1 bus kørt semihybrid med solceller på taget.
* Siden januar 2020 har busserne kørt på Gas-to-Liquid fuel, som reducerer udledningen af Co2, NOx og partikler.