Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

21 vil være topchef for Ærøfærgerne

10. august 2024

Send til en ven

Der er 21 ansøgere til chefstillingen for de 4 kommunale Ærø-færger der sejler fra Søby og fra Ærøskøbing.  

I august-september er der jobsamtaler og dirketøren skal tiltræde til oktober-november.

Den hidtidige færgedirektør Keld Møller forlod posten i februar efter hans Parkinsons sygdom udviklede sig negativ. Midlertidig chef er økonomidirektøren Thomas Norrild.

Opgaverne

Færgedirektøren får ansvaret for Ærøs største byggeri til dato med nybyg af 2 nye el-færger (E-ferry Twins).

I det daglige skal færgedirektøren:

* Lede op mod 120 medarbejdere i højsæsonen,

* Drift af de 4 færger der sejler fra Søby til Fynshav på Als, fra Søby til Faaborg, mens 2 færger sejler fra Ærøskøbing til Svendborg.

* Kontraktaftaler på bus- og taxakørsel på Ærø.

Færgekrig

Da færgerne er Ærøs livsnerve, som er utrolig vigtigt for øens borgere, virksomheder og de 300.000 turister, bliver der i stillingsopslaget advaret mod den evige færgekrig. Som der står: "Du skal være forberedt på, at alle har en holdning til færgerne og til dig som transportdirektør."

Færgekampen foregår især i form af læserbreve i Fyns Amts Avis fra 4-5 personer og ikke mindst på Facebook, hvor 10-15 aktive debatører slår til alt og alle, herunder færgefarten.

5 punkter

Der er 5 hovedpunkter der diskuteres:

* Strid mellem det det kommune-ejede Ærøfærgerne og det private Marstal-Rudkøbing rederi - som ejer øens 5. færge ÆrøXpressen. For at genere hinanden mest muligt sejler de med cirka samme afgangstider, og Marstal-færgen mener ikke den får sin rimelige andel af statstilskudene til færgedrift på Ærø.

* En del af det politiske system er mod Marstal-færgen, som åbnede i 2019, fordi den tager 175.000 passagerer fra Ærøfærgerne, og dermed er der færre indtægter til kommunens rederi og dermed i kommunekassen.

* Hvorfor skal de 2 nye Ærøskøbing-færger være 50 % større end de nuværende, når det kun er i højsæsonen der er udsolgte afgange.

* Større færger vil give flere turister med biler og det er der ikke plads til.

* Hvorfor skal der bruges 6-700 millioner kr på nye elfærger - det er for dyrt for en kommune med få indbyggere.


Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Transportminister vil investere i ø-færger efter mislykkede elfærge-køb

Transportministeren inviterer nu Ærøs og landets øvrige færge-borgmestre til drøftelser om nye elfærger, efter de fleste elfærge-køb er opgivet…

Billige autocampere og campingvogne på færgerne - kun 1 % ville med

For at frigøre plads til almindelige biler i højsæsonen er der givet billige billetter til de lange autocampere og biler med campingvogne, hvis de ville tage de halvtomme…

Folketinget: Øen Birkholm får penge til egen post-tjeneste - 16 millioner

Folketinget giver 16 millioner til Birkholm-øen ved Marstal og 13 andre små øsamfund, så de selv kan udvikle pakke- og brevløsninger.

Vil stoppe Esso-tankens flytning for at forhindre Netto i Marstal

Teknik-udvalget vil forsøge at stoppe byggeriet af Netto i Marstal, ved at stoppe flytningen af den store Esso-tankbeholder ud på molen ved færgen.

Ærøs færger udleder 10.000 tons CO2 - Marstalfærgen står kun for 7 %

De 3 gamle dieselfærger, der sejler fra Søby og Ærøskøbing, udleder 93 % af de 10.000 tons CO2 Ærøs færger udleder, mens den noget nyere Marstal…

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk