Efter det store elfærgeprojekt blev lukket ned har administrationen nu fået til opgave at komme med nye forslag, som skal afleveres til oktober.
Det store projekt til 8-900 millioner kr, som skulle give Ærø 2 nye elfærger mellem Svendborg og Ærøskøbing, blev aflivet på kommunalbestyrelsesmødet i november. Nu skal der findes en ny løsning for dieselfærgerne.
Ærø Dagblad beskriver her de 3 muligheder.
* Standardfærger. Ærø har tidligere afvist forslaget fra et konsortium, som ville tilbyde el-færger magen til dem som konsortiet skal bygge for flere andre kommuner. Men Ærø mente, de kunne bygge billigere selv og få lån til færgerne til det halve i renter. Konsortiet består af det fælles-kommunale Færgesekretariatet med Pension Danmark som finansieringskilde og Odense Marine Technology, OMT, som teknisk ledelse. Standardfærgerne er billige i byggepris, da der køres efter et fælles koncept, til gengæld er leasing-afgiften relativ høj.
* Privatisering. Ærø har allerede 1 privat færgeslskab, ÆrøXpressen, der sejler fra Marstal til Rudkøbing på Langeland. Øens 4 andre færger drives af kommunens Ærøfærgerne mellem Søby-Als, Søby-Faaborg og med 2 færger Ærøskøbing-Svendborg. Især ruten Ærøskøbing-Svendborg kunne være interessant for et privat aktør, da hovedparten af øens passagerer og biler bruger denne rute, da Odense-motorvejen og jernbanen ender i Svendborg. Et godt bud kunne være Molslinjen, som i forvejen driver færger til Samsø, Fanø, Bornholm og Als-Faaborg (Bøjden).
* Små færger. Med til at gøre det nedlagte færgeprojekt ekstra dyrt var, at hele havnen i Ærøskøbing skulle flyttes mod vest, fordi færgerne var relativt store, og kajområdet i Svendborg skulle udvides ud i havnen. Og Svendborg ville betale 0 kr, da byen mente, at de nye store færger kun gavnede Ærø. Alternativet kunne være 2 færger i samme størrelse som de nuværende, for det er kun i sommerferien, at færgerne er fyldte. Ulempen er, at det bliver svært at få udviklet turistindustrien med flere turister til øen - for Ærø er en typisk sommer-ø, da der ikke er nogen væsentlige attraktioner udover naturen og det gamle Ærøskøbing.
Ombygning af dieselfærgerne til el-drift vil ikke være en mulighed, da det vil betyde, at der kun vil være 1 færge til rådighed på færgeruten i mange måneder, mens den anden ombygges. Men det er besluttet at det skal undersøges.