Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

3 løsninger på strandede Ærø-færger - privatisering, småfærger, standardfærger

14. juni 2025

Send til en ven

Efter det store elfærgeprojekt blev lukket ned har administrationen nu fået til opgave at komme med nye forslag, som skal afleveres til oktober.

Det store projekt til 8-900 millioner kr, som skulle give Ærø 2 nye elfærger mellem Svendborg og Ærøskøbing, blev aflivet på kommunalbestyrelsesmødet i november. Nu skal der findes en ny løsning for dieselfærgerne.

Ærø Dagblad beskriver her de 3 muligheder.

* Standardfærger. Ærø har tidligere afvist forslaget fra et konsortium, som ville tilbyde el-færger magen til dem som konsortiet skal bygge for flere andre kommuner. Men Ærø mente, de kunne bygge billigere selv og få lån til færgerne til det halve i renter. Konsortiet består af det fælles-kommunale Færgesekretariatet med Pension Danmark som finansieringskilde og Odense Marine Technology, OMT, som teknisk ledelse. Standardfærgerne er billige i byggepris, da der køres efter et fælles koncept, til gengæld er leasing-afgiften relativ høj.

* Privatisering. Ærø har allerede 1 privat færgeslskab, ÆrøXpressen, der sejler fra Marstal til Rudkøbing på Langeland. Øens 4 andre færger drives af kommunens Ærøfærgerne mellem Søby-Als, Søby-Faaborg og med 2 færger Ærøskøbing-Svendborg. Især ruten Ærøskøbing-Svendborg kunne være interessant for et privat aktør, da hovedparten af øens passagerer og biler bruger denne rute, da Odense-motorvejen og jernbanen ender i Svendborg. Et godt bud kunne være Molslinjen, som i forvejen driver færger til Samsø, Fanø, Bornholm og Als-Faaborg (Bøjden).

* Små færger. Med til at gøre det nedlagte færgeprojekt ekstra dyrt var, at hele havnen i Ærøskøbing skulle flyttes mod vest, fordi færgerne var relativt store, og kajområdet i Svendborg skulle udvides ud i havnen. Og Svendborg ville betale 0 kr, da byen mente, at de nye store færger kun gavnede Ærø. Alternativet kunne være 2 færger i samme størrelse som de nuværende, for det er kun i sommerferien, at færgerne er fyldte. Ulempen er, at det bliver svært at få udviklet turistindustrien med flere turister til øen - for Ærø er en typisk sommer-ø, da der ikke er nogen væsentlige attraktioner udover naturen og det gamle Ærøskøbing.

Ombygning af dieselfærgerne til el-drift vil ikke være en mulighed, da det vil betyde, at der kun vil være 1 færge til rådighed på færgeruten i mange måneder, mens den anden ombygges. Men det er besluttet at det skal undersøges.

 


Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Søby Værft lejer 15.000 kvm - byg af ny havn udbydes til september

Til efteråret bliver byggeriet af Søbys nye havn sendt i udbud igen. I 2022 måtte det aflyses for priserne var for høje. Pengene til havnebyggeriet kommer fra…

Søby Værft tjener 9 millioner kr - 130 medarbejdere

Ærøs største private arbejdsplads, Søby Værft, fortsætter med en stabil drift der giver pæne overskud: Regnskabet for 2024 viser et overskud på 9…

Ærøfærgerne: Omsætter for 94 millioner - udgifter for 112 millioner

I juni blev Ærøfærgernes direktør Kim Nielsen afskediget med øjeblikkelig virkning, fordi samarbejdet var gået i stykker med kommunaldirektøren og de…

Ophugning af Ærøskøbings skibsvrag - nye Hongkong-regler

Det er besluttet at det sorte skibsvrag på Ærøskøbing Havn skal fjernes og ophugges, men det bliver dyrere end ventet, fordi den 26. juni trådte Hongkong…

Lille direktør for Ærøfærgerne søges - den store blev fyret

Direktøren for de 4 kommunalt ejede færger på Ærø blev fyret efter 8 måneder, da han ønskede at strømline færgefarten, fjerne overfl…