4 af Danmarks største entreprenører har allieret sig med de største ingeniørfirmaer for at vinde Søby Havn-projektet der koster omkring 116 millioner.
Kontakt
Søby Havn
Projektcehf Rico Boye Jensen
rb@ricoboye.dk
Søby Havn har prækvalificeret (Læs: Udvalgt) 4 grupper, som hver især består af 1 entreprenør og 1 ingeniørfirma, der kan byde på udvidelsen af Søby Havn.
De 4 valgte konsortier er:
* CG Jensen med ingeniørfimaet Niras.
* MT Højgaard Danmark med ingeniørfirmaet Rambøll.
* Munck Havne og Anlæg med ingeniørfirmaet Cowi.
* NCC og Hercules Fundering med ingeniørfirmaet Sweco.
Halvering
Oprindeligt havde projektet 2 dele: En turisme-krydstogts-del og en erhvervsdel.
- Den oprindelige tilladelse fra Trafikstyrelsen var på det helt store projekt til 260 millioner kr, siger projektchef Rico Boye Jensen.
Det blev for at spare penge efterfølgende besluttet "at havneudvidelsen skal fokusere på at optimere erhvervshavnen." Dermed kunne udgifterne skæres ned til under det halve.
Der var givet tilladelse til en udvidelse af Søby Havn, så krydstogtskibe kunne lægge til en 240 m kaj. Det har den selvejende institution Søby Havn og kommmunalbestyrelsen droppet og der satses udelukkende på erhvervsskibe (Læs: Reparationer til Søby Værft).
De væsentligste forskelle mellem de 2 projekter er:
• Lystbådehavnsafsnittet udvides ikke mod øst.
• Eksisterende strand mod øst udvides/ændres ikke.
• Molehovederne etableres tættere på land.
• Reduceret uddybning i havnebassin til vanddybde på 8,5 m mod 10,0 m samt reduceret areal der uddybes.
• Udvidelse af eksisterende midterkaj udgår. Benævnt ”Ny lossekaj”.
• Dybtvandskajen (Krydstogtsmolen) reduceres fra 240 m til 155 m. Den vinkles en smule anderledes.
Planen
I januar 2021 blev lokalplanen vedtaget for Søby Havn, som var forudsætningen for at projektet kunne sættes i gang. Skitsen til hele projektet er udarbejdet af ingeniørfirmaet Rambøll, mens ingeniørfirmaet A1 blev valgt til den endelige projektering.
Hele projektet vil forventeligt stå færdigt i september 2024.
Udvidelsen
Den samlede udvidelse af Søby Havn omfatter:
* Spidserne af kajer (molerne) skulle 300 m ud i havet, fra de nuværende 125 m. Det reduceres nu.
* Dybden udvides fra 6,5 m til 8,5 m - oprindelig var tanken op til 10 m.
• Erhvervshavnen udvides mod nordvest til skibe op til 150 m. Kajen bygges ved den nuværende inderhavn.
* Kaj til krydstogtskibe på nu 150 m. Det er i dag ikke muligt for krydstogtsskibe at lægge til kaj på Ærø, hvorfor besøgende skibe ankrer op udenfor og sender passagerer ind med mindre både.
* Omlægning af ankomstområdet til de 2 færger, herunder med faciliteter til miljørigtigt brændstof og ladestandere.
Værft og lystbåde
Lystbådehavnen skulle oprindeligt være udvidet fra 180 pladser til 240 pladser. Det er droppet - den er dog med i miljø-tilladelsen, VVM, som kom i juni 2021,så projektet kan tages op igen hvis der findes penge.
Søby Værft har planer om at bygge en ny tørdok på 185m x 40m, men Søby Værfts nye direktør har meldt ud, at der vil være en tilpasningsperiode af værftets aktiviteter. Derfor må det forventes at der går et stykke tid før de store byggerier for alvor kommer på tegnebrædtet.
Miljø-undersøgelser og lokalplan
Søby Havn er den eneste af de 3 store ærøske havne, der ligger uden for miljøbeskyttede Natura 2000-områder. Søby Havn er derfor den eneste havn på Ærø, der har en reel mulighed for at udvide kraftigt.
I september 2020 kom Rambøll med en 373 siders VVM-undersøgelse, som ligger til grund for Søby Havns kommuneplantillæg 20 og lokalplan 19-13, der blev vedtaget af kommunalbestyrelsen i januar 2021.
Statsstøtte
Statens rådgiver Kammeradvokaten vurderede i 2016 Søby Havn-projektet i forhold til EUs statsstøtteregler.
Konklusionen var, at staten gerne må støtte havneudvidelsen, men ikke hjælpe Søby Værft, som derfor nu står for sit eget byggeri.
Statsforvaltningen og Økonomi- og Indenrigsministeriet har meddelt, at den selvejende Søby Havn kan sidestilles med en ren kommunal havn, hvad angår muligheden for offentlige tilskud, da havnen udfører "kommunale" opgaver, såsom drift af havneanlæg, betjening af skibe og areallejere.