Med 150 millioner kr fra A.P. Møller-fonden bliver Danmarks største hav-genopretningsprojekt en realitet i Det Sydfynske Øhav. Det omfatter 1,3 milliarder kvm, hvor der skal anlægges 5 stenrev, ålegræs og muslingebanker.
Kontakt
A.P. Møller Fonden
kontakt@apmollerfonde.dk
Bag projektet står Unesco-Geopark Det Sydfynske Øhav og Verdensnaturfonden i samarbejde med Svendborg, Faaborg-Midtfyn, Langeland og Ærø kommuner.
Projektet omfatter udplantning af ålegræs, etablering af stenrev med 75.000 tons sten og biogene rev (Læs: Skaller fra muslinger).
De første dele af anlæggelsen starter i sommeren 2027.
Der vil gå op til 10 år før resultaterne viser sig for alvor.
Slemt
Det Sydfynske Øhav er det farvand, der er hårdest ramt af alvorligt iltsvind som følge af:
* Udvaskning af kvælstof fra land.
* Overfiskeri.
* Omfattende sand- og sten-fiskeri.
Hvem
Projektet med titlen Liv under Overfladen gennemføres frem til 2033 i samarbejde med Center for Marin Naturgenopretning, Syddansk Universitet, Aarhus Universitet og DTU Aqua.
Hjerte
- Det Sydfynske Øhav ligger Fondens hjerte nært – personligt og historisk, siger Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, formand for den A.P. Møllerske Støttefond. A.P. Møller voksede op i Svendborg og startede sit imperium dér.
Læs mere her.
Nedskæring
I 2025 udpegede Folketinget blandt andet Det Sydfynske Øhav som fisketrawl-frit område, og samtidig er der i Den Grønne Trepart planlagt reduktion af landbrugets kvælstofudledninger til Det Sydfynske Øhav med 40 %.
