Hvis Facebook og Fyns Amts Avis skulle tages for pålydende, så er der store problemer i kommunen Ærø, men den nye Borgerrådgiver har efter 1 års arbejde oplevet det modsatte: Der er yderst få klager.
Kontakt
Borgerrådgiver Tine Noack
borgerraadgiver@aeroekommune.dk
Borgerrådgiveren foreslår derfor at nedlægge sin egen fuldtidsstilling og i stedet slå den sammen med andre sydfynske kommuner.
Kontakt
- I det første halve år sad jeg en dag om ugen forskellige steder på øen. Borgerne skulle kunne møde helt anonymt op, hvilket er svært, hvis borgerrådgiveren kun sidder på Rådhuset. Der kom dog i perioden kun 1 enkelt borger, som ikke i forvejen havde en aftale med mig, om at mødes på stedet, siger borgerrådgiver Tine Noack, der er uddannet socialrådgiver.
- Jeg har i hele perioden som udgangspunkt tilbudt borgerne at komme hjem til dem, som alternativ til at mødes med mig på Rådhuset.
- Det er min oplevelse, at borgerne er rigtig glade for denne service, og det er givetvis også en service, som langt de færreste borgerrådgivere i Danmark tilbyder.
Henvendelser år 1
Siden opstarten af borgerrådgiverfunktionen på Ærø har 62 borgere henvendt sig, heraf var halvdelen vejledning i hvem de skulle tale med i kommunen og henvendelser om hjælp til MitID.
10 klager har kaldt på, at borgerrådgiveren skulle undersøge sagen nærmere.
- Jeg har i årets løbet dog kun registreret 2 tilbagemeldinger, som har affødt kritik af forvaltningens sagsbehandling:
* Den ene omhandlede manglende overholdes af notatpligten.
* Den anden omhandlede manglende inddragelse af borgeren i sagsbehandling gennem et længere forløb.
Begge henvendelser var angående Job- og Voksencentret.
- Det er tydeligt, at antallet af henvendelser har været relativt højt i Ærø Kommune sammenlignet med andre fynske kommuner, når man ser det i forhold til indbyggertallet. Jeg har dog også afvist at behandle relativt flere klager, end de øvrige har.
Baggrund
I september 2021 besluttede kommunalbestyrelsen at ansætte en borgerrådgiver, der tiltrådte i marts 2022 og er ansat til december 2024.
Staten har givet Ærø 2,4 millioner kr til at ansætte en borgerrådgiver som:
* Skal være uafhængig af den kommunale forvaltning,
• Skal være fx jurist eller socialrådgiver.
• Skal varetage rådgivning og vejledning af borgerne.
• Skal føre tilsyn med kommunens administration.
• Skal kunne foretage generelle undersøgelser, stikprøver eller udtage bestemte sagskategorier til gennemgang i kommunens administration.
Se Ærøs borgerrådgivers overblik HER.
Overblik
Staten har afsat 135 millioner frem til 2024, så kommuner kan ansætte en borgerrådgiver.
Der er nu borgerrådgiverfunktioner i 80 af de 98 kommuner i Danmark, men flere er gået sammen om at skabe fælles borgerrådgiverfunktioner, således at de deles om en eller flere borgerrådgivere.
Borgerrådgiveren skal styrke borgernes retssikkerhed i kontakten med kommunen og føre tilsyn med kommunens administration.
Borgerrådgiveren hører direkte under kommunalbestyrelsen og må ikke lægges ind under udvalg eller administrationen i kommunen, for at sikre en så uvildig funktion som muligt.