Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

Borgerrådgiver: Ingen sager med utilfredse borgere

7. december 2022

Send til en ven

Ærøs nye borgerrådgiver står til rådighed for borgere, hvis de er utillfredse med forvaltningen eller er i tvivl om hvor de skal henvende sig. Der er afsat 2,4 millioner til ordningen, som løber frem til december 2024.

Kontakt

Borgerrådgiver Tine Noack

borgerraadgiver@aeroekommune.dk

 

Der har været 72 borgerhenvendelser siden den 1. marts, hvor ordningen blev sat i gang, heraf var de fleste henvendelser om vejvisning til rette sted.

- Jeg har ingen igangværende sager i øjeblikket. Der har henover sensommeren været en del henvendelser på det tekniske område, siger borgerrådgiver Tine Noack, der sidder på rådhuset, men er uafhængig af forvaltningen.

Undervisning

- Jeg har på nuværende tidspunkt fokus på undervisning og sparring internt i forvaltningen for at bidrage til kvalitetssikring af forvaltningens arbejde. Konkret har jeg i øjeblikket et undervisningsforløb for medarbejderne i jobcentret. Undervisningen har den sociale retssikkerhedslovs dialogprincip i fokus. Forløbet afsluttes i denne uge.

- Jeg er derudover i gang med at forberede et undervisningsforløb om aktindsigter efter offentlighedsloven, som vil blive udbudt til alle relevante medarbejdere på Rådhuset. Det vil formodentlig blive afviklet i begyndelsen af det nye år.

Sparring

- Derudover er det mit ønske, at der er et skemalagt sparringsrum, hvor de enkelte afdelinger kan byde ind med juridiske problemstillinger, de gerne vil have hjælp til at forstå.

- Det tager jeg initiativ til at få organiseret inden juleferien, så det kan igangsættes i det nye år.

- Det er væsentligt for mig at understrege, at sparringen kun vil være på generelle problemstillinger og ikke konkrete sager, da min uvildighed ellers ville kunne blive kompromitteret.

Holder tidsfristerne

- Jeg har igangsat en undersøgelse, hvor 1. etape handler om at få indsamlet data om, hvilke sagsbehandlingsfrister der er fastsat.

- 2. etape skal klarlægge om de enkelte frister overholdes, og vil formodentlig blive igangsat i starten af februar. Undersøgelsen forventes afsluttet i løbet af marts, og vil herefter blive offentliggjort.

Ikke klageinstans

- Jeg hjælper borgere med at forstå afgørelserne, men jeg er ikke klageinstans for det materielle i en afgørelse, kun i forhold til sagsbehandlingen.

- Jeg inviterer altid borgeren til at mødes med mig, hvis borgeren har brug for mere end blot vejvisning eller meget begrænset og konkret vejledning. Og jeg tager gerne samtalerne hjemme hos borgeren, hvis borgeren ønsker det.

- Når jeg i fællesskab med borgeren er blevet klar på, hvad sagen kalder på, så tager jeg kontakt til den relevante direktør på området og formidler, hvad der er brug for at få en tilbagemelding på eller en dialog omkring med forvaltningen.

- Når forvaltningen har givet deres tilbagemelding afsluttes sagen, hvis der ikke er behov for yderligere dialog med forvaltningen.

- Efterfølgende fremsender jeg min vurdering til forvaltningen, men kun i forhold til sagsbehandlingen og til brug for læring i forvaltningen.

Baggrund

Bolig- og Indenrigsministeriet har givet Ærø 2,4 millioner kr til borgerrådgiver-funktionen.

Der gælder følgende krav:

• Borgerrådgiveren skal være uafhængig af den kommunale forvaltning,

• Borgerrådgiveren skal have en fagligt relevant uddannelse, f.eks. som jurist eller socialrådgiver.

• Borgerrådgiveren skal varetage rådgivning og vejledning af borgerne.

• Føre tilsyn med kommunens administration.

• Borgerrådgiveren skal som led i tilsynet med kommunens administration udarbejde en årlig rapport til kommunalbestyrelsen og komme med anbefalinger.

• Borgerrådgiveren skal i tilsynet med kommunens administration kunne foretage generelle undersøgelser, stikprøver eller udtage bestemte sagskategorier til gennemgang.

Overblik

Staten har afsat 135 millioner frem til 2024, så kommuner kan ansætte en borgerrådgiver. Borgerrådgiveren skal hjælpe borgerne i kontakten med kommunen og føre tilsyn med kommunens administration.

Puljen retter sig særligt mod de kommuner, der ikke i forvejen har en borgerrådgiverfunktion. Det har Ærø ikke haft.

Borgerrådgiveren hører direkte under kommunalbestyrelsen og må ikke lægges ind under udvalg eller administrationen i kommunen, for at sikre en så uvildig funktion som muligt.

 


Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Kystdirektoratet: OK til det forbudte badehus i Marstal efter 23 år

Det forbudte badehus nr 5 på Eriks Hale i Marstal kan nu genopføres, efter Kystdirektoratet har givet grønt lys. Dermed er der sat punktum for den daværende tekniske…

Ærø Museum lukker og direktøren stopper

Direktøren for Ærø Museum stopper og museet lukker efter mange års økonomiske problemer.

De nye 2023-krav for det gamle Ærøskøbing

De nye krav til det gamle Ærøskøbing er på vej i form af et 2023-tillæg til den fejlbehæftede lokalplan 9-9B. Fremover bliver det også tilladt med…

Ærø: Fra misdrift til fremgang

Søby Værft var elendigt drevet, de 2 museer overlever på arv og ekstraordinær kommunestøtte, Søbygaard stod halvtom, Det Gl. Værft fik 21 millioner,…

Fyns Amts Avis må ikke lukke på Ærø

Redaktøren Holger Jepsen forsvinder efter få måneder på øen og der kommer ikke nogen ny redaktør, for aviskoncernen bag Fyns Amts Avis skal spare 60…

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk