Tilskuddet til de 2 nye elfærger til Ærøskøbing får kun tilskud på 55 millioner. Til gengæld vil Trafikstyrelsen gerne støtte ombygning af havnene i Svendborg og Ærøskøbing.
Ærø Kommune, som driver Ærøfærgerne, havde søgt om 102 millioner, hvilket svarer til 25 % af budgettet på 408 millioner for de 2 færger.
Formålet var at udskifte de 2 mest forurenende færger og samtidig øge overførselskapaciteten fra 42 personbiler per færge til 80 personbiler.
Oprindeligt var planen, at købe 2 dobbelskrogede katamaranfærger, som delvist skulle selvudvikles.
MEN.
Efter et mildt folkeligt pres i efteråret blev det besluttet at købe 2 færger der følger et standardkoncept udviklet af Ø-kommunernes Færgesekretariat.
Og den beslutning var væsentlig for Trafikstyrelsen, der skriver om Ærøs standardfærgekøb: "Der forventes opnået vigtige synergieffekter og stordriftsfordele sammen med flere andre færgeruter i Danmark."
Trafikstyrelsen trækker dog en del fra for "flere poster i det indsendte budget ligger ikke indenfor puljens formål, herunder udgifter til projektledelse, design, eksternt tilsyn og havneinfrastruktur."
Og vil ikke give støtte til større færger.
Så Trafikstyrelsen vil støtte de nye store elfærger med 13 %.
Der gives så 17 millioner til ombygning af havnene i Svendborg og Ærøskøbing, så dermed kommer støtteprocenten op på 18 % alt i alt.
Trafikstyrelsen skriver:
"Budgetposten til anskaffelse af 2 færger reduceres til 55 millioner kr, hvilket vurderes at være rimeligt i forhold til anskaffelse af færger af samme størrelse som de eksisterende, og det omfatter at budgetposterne til ombygning af færgelejer og etablering af ladeinfrastruktur fastholdes, mens
de øvrige poster udgår."
Se Trafikstyrelsens vurdering af elfærgeprojekterne HER.