Generelt slår kommunalbestyrelsen ikke ud med armene, men der er 8 væsentlige grunde til, at økonomien vakler:
* Ærøs befolkning falder med 2 % om året, svarende til 120 personer, og det giver 6 millioner mindre i statstilskud for 2026, 12 millioner i 2027 og 18 millioner i 2028.
* Med 120 færre indbyggere årligt er forbruget på øen og dermed lokale indtægter også 25 millioner kr lavere.
* Udgifterne på ældreområdet stiger med Folketingets Ældre-reform, som trådte i kraft i juli 2025. Halvdelen af Ærøs befolkning er over 60 år.
* Der er en uforholdsmæssig stor gruppe børn og unge med problemer på Ærø.
* Ærø Kommune betaler 45 millioner af udvidelsen af Søby Havn, for at hjælpe Søby Værft, så det kan tage større skibe ind til reparation og nybyg.
* 20 millioner i reparationer efter stormfloden i 2023.
* Millionstore udgifter til udvikling af det kuldsejlede el-færgeprojekt - og det nye projekt.
* Store udgifter til det efter 6 år nedlukkede boligprojekt på Ellenet i det sydlige Marstal.
Men først og fremmest er det affolkningen af øen der ødelægger økonomien - næste år vil befolkningen være skrumpet med 10 % siden 2022.
Kommunens samlede indtægter er på 550 millioner kr.
