Strandbeskyttelseslinjen omfatter strandbredden og arealet op til 300 meter bag strandbredden, i sommerhusområder dog kun 100 m. For at give mere rum til friluftsliv og turisme har Folketinget lempet reglerne i 2017 - og forhandler nu om yderligere lempelser, er skal vedtages i 1. halvår 2025. Her er de nuværende lempelser:
* I haver skal der ikke længere ansøges om dispensation til mindre bygninger, anlæg og installationer, som placeres inden for 15 meter af boligen, fx en terrasse ved boligen, et højbed, et gyngestativ eller et skur på op til 10 kvm, hvis der ikke er et skur i forvejen. Og der må gerene gives dispensation af kommunen til andre placeringer.
* Man kan uden dispensation genopføre en bolig på samme sokkel og med samme dimensioner som den hidtidige bolig.
På arealer, der i lokalplanener udlagt til havneformål kan klubber og foreninger med tilknytning til havet og kysten uden dispensation fx bygge et skur til deres udstyr eller til omklædning, og der kan etableres fx en bålhytte, en legeplads eller en baderampe til brug for børneinstitutioner, folkeskoler og besøgende i øvrigt.
* Overflødiggjorte havnebygninger kan uden dispensation anvendes til frilufts- og turismeformål – fx kiosk, café og grejopbevaring for vandsport.
Det må gives dispensation til etablering af mindre kviste og tagvinduer, mindre udvendige kældertrapper eller til udvidelse af boligens areal som følge af udvendig isolering af boligen med op til 25 cm isolering, når der er tale om en helårsbolig, samt isolering af et tilhørende skur med op til 10 cm isolering samt en mindre øgning af taghøjden i forbindelse med isolering.
* Mulighed for at udvide og modernisere toilet- og baderum i sommerhuse. I sommerhusområder og områder med eksisterende fritidshuse på lejede grunde, bliver der bedre muligheder for udstykning og matrikulering, så sommerhus- og fritidshusejere kan købe den grund, deres hus ligger på.
* Det bliver lettere at få dispensation til udvidelse af boligen til et medlem af husstanden med et væsentligt handicap.
* Eksisterende turismevirksomheder kan få lov til at opføre f.eks. en pavillon, en swimmingpool, en petanquebane eller borde og stole.
* Kommunerne får lettere ved at få dispensation til at etablere træfortove og lignende for at skabe øget tilgængelighed til stranden for fx kørestole og barnevogne.
* Ved strandene får klubber, foreninger og institutioner bedre muligheder for at etablere mindre faciliteter som skure til omklædning eller til opbevaring af fx kajakker eller fiskeudstyr, bålhytter, madpakkehytter, shelters og lignende, hvis de opføres i tilknytning til eksisterende anlæg, fx ved en parkeringsplads eller vejnedkørsel, og hvis kommunalbestyrelsen har vedtaget en lokalplan for området til dette formål.
* Eksisterende turismevirksomheder skal have mulighed for at få dispensation til at opstille mindre faciliteter uden tilknytning til eksisterende bebyggelse til brug for frilufts- og ferieaktiviteter. De nærmere regler herom skal fastsættes i en bekendtgørelse.
* Kommunalbestyrelsen får mulighed for at ansøge om at få strandbeskyttelseslinjen ophævet på havne, der er omfattet af strandbeskyttelseslinjen, og på mindre arealer, der adskiller byen og havnen og dermed skabe mulighed for at knytte byen og havnen tættere sammen.
Baggrund
Bestemmelsen om retten til færdsel langs kysterne er skrevet ind i den første naturfredningslov fra 1917, mens bestemmelsen om strandbeskyttelseslinjen siden 1937 har været indeholdt i naturbeskyttelsesloven.
Strandbeskyttelsen indebar et forbud imod byggeri imellem vandkanten og 100 meter ind i landet.
Strandbeskyttelseslinjen blev udvidet i 1999 fra 100 m til 300 m.
For at give mere rum til friluftsliv og turisme langs kysterne vedtog Folketinget i 2017 en lempelse af naturbeskyttelsesloven.
For øjeblikket er Folketinget i gang med at forhandle en yderligere lempelse, da udviklingen på Ærø og andre landdistriker begrænses kraftigt - loven forventes vedtaget i 1. halvår 2025.