El-færge-projektet Ellen kostede 200 millioner, men med erfaringerne og udviklingen vil et projekt nu kun koste 120 millioner. Og pengene er huritgt tjent hjem og sparer 2.500 tons CO2 om året.
- Efter 4-8 år er det lutter besparelse. Vi er yderst tilfredse, siger Halfdan Abrahamsen, informationsansvarlig for el-færgeprojektet E-ferry til Videnskab.dk. Porjektet er igangsat af Ærø kommune som driver et rederi, der sejler 2 ruter fra Søby og 1 rute fra Ærøskøbing.
Af de 200 millioner som projektet har kostet har EU lagt halvdelen fra udviklingspuljen Horizon 2020. Projektet blev startet i 2015.
- Resultaterne viser, at hvis man virkelig vil grøn omstilling, ligger elfærger lige til højrebenet, lyder det fra Chresten Træholt som forsker i smart grids og elektrificering af transport på Institut for Elektroteknologi ved Danmarks Tekniske Universitet.
Fordele
Der er en række fordele:
* El er billigere end diesel.
* Ingen lastbilstransport af diesel til færgerne.
* Mindre arbejdskraft , herunder ikke brug for en maskinmester, for motoren skal ikke vedligeholdes,.
* Elfærger er lette at vedligeholde (Læs: Hvor meget vedligeholdelse er der i en stikkontakt)
* Batterier er mere energieffektivie end diesel.
* Skroget er designet til at spare på energien.
* Sejler hurtigere.
* Kajerne i Søby og Fynshav er fri for diesel-os,
* Ingen larm hverken for passagerer eller mandskab.
* En elmotor fylder meget mindre end en dieselmotor. Der er 56 tons batterier.
* El-motoren har hurtigere reaktionstid og derme er det lettere at styre.
Dansk know how
En del af elfærgen er bygget på Søby Værft og en del af teknologien er ejet af danske Danfoss. Om det siger Halfdan Abrahamsen til Videnskab.dk:
- Vi tænker endda, at maritime el-systemer i kombination med danskejet teknologi kan blive til en slags nyt dansk vindmølleeventyr. Vi håber, at politikerne også kan se potentialet. Over 900 europæiske færgeruter kan besejles af færger af Ellen-typen. Hvis blot en del af de ordrer ryger til Danmark, kan det betyde store indtægter til landet, blandt andet gennem værftsindustrien.
Se hele artiklen i Videnskab.dk HER.
Se Evaluering af Ellen HER.