Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

Elfærgen Ellen skal have nyt brandsystem og batterier for 40 millioner

28. september 2025

Send til en ven

Allerede da elfærgen Ellen i 2019 blev indsat på ruten Søby-Fyns Hav på Als var designet forældet og det blev den sidste færge som ikke havde back up-systemer. Batterierne er samtidigt blevet nedslidt på den halve tid.

Derfor skal alle batterier skiftes i foråret 2026.

Problemet er samtidig at der ikke var nogen skriftlig garanti på 12 års levetid for batterierne, som det kommunale rederi Ærø-færgerne ellers var stillet i udsigt. Sliddet på de tilbageblevne batterier blev heller ikke bedre af, at 25 % af batterierne brændte sammen i sommeren 2023.

Derfor er det Ærø Kommune der hænger på hele udskiftningen.

I første omgang har kommunen afsat 28 millioner kr, "men prisen er et overslag". En pris på den anden side af 40 millioner er nok mere reslistisk, fordi:

Det er ikke kun batterierne der skal skiftes. Der skal også indbygges et nyt brandsikringssystem og der skal gives 10-15 års garanti på batterierne. Og der skal i 10 år gennemføres årlige service-eftersyn.

Det bliver en kraftig udfordring at få en fornuftig pris, når der kræves mindst 10 års garanti, for batteriers levetid afhænger også af hvor "hårdt" der sejles, opladnings-hurtighed, kulde og varme.

Til sammenligning kostede batteri-projektet på de 2 Helsingør-Helsingborg-færger 100 millioner kr for hver færge - med samme størrelse batteri-pakke som Ellen.

Tidsplan

Leverandører af batterier til Ellen skal give deres bud den 7. oktober og så bliver der skrevet kontrakt til november.

Udskiftningen af batterierne vil blive gennemført lige efter påske 2026, når færgen alligevel skal til det årlige service-eftersyn.

Efter udskiftning af batterierne vil den fulde sejlplan med 5 dobbeltture blive genetableret fra juni måned - lige nu er der kun 4 ture.

800 elfærger

Den første elfærge var norske Ampere med plads til 120 biler og 350 passagerer, som startede i 2015. Ellen var til gengæld den elfærge der kunne sejle længst på en upladning da den blev sat i drift i december 2019.

I dag har Norge 68 elfærger og på verdensplan er der 800 elfærger.

Overblik

Se ny videnskabelig analyse af elfærger HER.

Se udbuddet HER.


Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Transportminister vil investere i ø-færger efter mislykkede elfærge-køb

Transportministeren inviterer nu Ærøs og landets øvrige færge-borgmestre til drøftelser om nye elfærger, efter de fleste elfærge-køb er opgivet…

Billige autocampere og campingvogne på færgerne - kun 1 % ville med

For at frigøre plads til almindelige biler i højsæsonen er der givet billige billetter til de lange autocampere og biler med campingvogne, hvis de ville tage de halvtomme…

Folketinget: Øen Birkholm får penge til egen post-tjeneste - 16 millioner

Folketinget giver 16 millioner til Birkholm-øen ved Marstal og 13 andre små øsamfund, så de selv kan udvikle pakke- og brevløsninger.

Vil stoppe Esso-tankens flytning for at forhindre Netto i Marstal

Teknik-udvalget vil forsøge at stoppe byggeriet af Netto i Marstal, ved at stoppe flytningen af den store Esso-tankbeholder ud på molen ved færgen.

Ærøs færger udleder 10.000 tons CO2 - Marstalfærgen står kun for 7 %

De 3 gamle dieselfærger, der sejler fra Søby og Ærøskøbing, udleder 93 % af de 10.000 tons CO2 Ærøs færger udleder, mens den noget nyere Marstal…

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk