Ærø Færgerne får 72 millioner til 2 el-færger i samme størrelse som nu. Marstal-færgen fik topkarakter og blev den eneste privatejede færge der fik støtte med 7,5 millioner til omstilling til el.
Trafikstyrelsen har uddelt 231 millioner og Ærø fik 1/3 af alle de penge der blev uddelt af Trafikstyrelsen.
Der er 2 årsager til at Ærø fik så stor støtte:
* Øen har med elfærgen Ellen vist vejen for mange andre færgerederier.
* Kommunen nåede at skifte drømmen om 2 katamaran-færger ud med en ansøgning om 2 nye standardfærger fra Færgeseketariatet og Odense Marine Technology.
32 færger søgte om pengene, men kun 10 kommunalt drevne indenrigsfærger og 1 kommercielt dreven (Læs: Marstal-færgen) får de 231 millioner.
Der var søgt om tilskud for 569 millioner kr til kommunalt drevne indenrigsfærger og 283 millioner til kommercielt drevne indenrigsfærger. Tilskuddet udgør 25 procent, og derfor bliver der med tildelingen omstillet færger for 1 milliard.
Samtidig er der også en del projekter, der ikke får støtte. En del fordi de ikke er modne nok.
- Jeg håber, at de vil arbejde videre med de gode tanker og søge igen til næste år, hvor de sidste 50 millioner til grøn omstilling af kommunalt drevne indenrigsfærger skal udmøntes, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Trafikstyrelsen skriver:
"De projekter hvor der indkøbes en ”standardfærge” efter det koncept, som er udviklet i regi af Færgesekretariatet, generelt har en høj modenhed og i højere grad end andre kan opnå stordriftsfordele. Derfor er disse prioriteret i forhold til andre projekter, som er mindre modne."
Ærø Kommune: Ærøskøbing-Svendborg
De 2 Ærøskøbing-færger får 72 millioner, mens der var søgt 102 millioner, men Trafikstyrelsen har primært skåret i tilskuddet, fordi der ikke gives tilskud til at udvide kapaciteten på ruten til Svendborg.
Ærøskøbing-færgerne fik karakteren 3 for ansøgningen ud af 4 mulige, men blev valgt fordi det var en standardfærge der blev valgt og havde en høj CO2 reduktion per tilskudskrone.
Marstal-færgen ÆrøXpressen
Den privatejede Marstal-færge fik topkarakteen 4 for sin ansøgning og fik 7,5 millioner i støtte til at overgå til 100 % batteridrift. ÆrøXpressen var den eneste kommercielle færge der fik tilskud.
Trafikstyelsens begrundelse
Nedenfor er hele Trafikstyrelsense begrundelse for at give de 2 færgerederier pengene.
Se også baggrund og grundlag HER.
ÆrøXpressen A/S: Rudkøbing-Marstal
ÆrøXpressen ansøger om 7.483.375 kr., hvilket svarer til ca. 25 % af det samlede budget, der således udgør 29.919.000 kr.
”ÆrøXpressen” er en 2 år gammel færge, der sejler mellem Rudkøbing på Langeland og Marstal på Ærø. Færgen er en hybridfærge, der i dag
anvender marine gasolie som drivmiddel, men som er forberedt til 100 % eldrift.
Projektets formål er således at overgå til 100 % batteridrift og dermed sejle med en 100 % emissionsfri færge mellem Marstal og Rudkøbing.
På baggrund af oplysningerne i ÆrøXpressens ansøgning forventes projektet at medføre en årlig CO2-reduktion på 234 gram pr. tilskudskrone og en samlet CO2-reduktion på 5.860 gram pr. tilskudskrone i projektets levetid.
Det vurderes, at projektet i høj grad opfylder puljens kriterier, idet projektet ved at omstille den nuværende hybridfærge til ren eldrift nedbringer CO2 samt øvrige emissioner og dermed er med til at bidrage til grøn omstilling. Projektet er desuden velbeskrevet og veldokumenteret. Umiddelbart vurderes CO2-reduktionen at være ganske høj, set i forhold til investeringen, selv om det kan være svært at dokumentere/verificere den konkrete CO2-effekt.
Det bemærkes desuden, at der er ansøgt om et tilskud på 7.483.375 kr., hvilket er lidt mere end 25% af den samlede projektsum, som er det maksimale tilskud der kan gives via puljen. Det indstilles derfor, at der tildeles et tilskud på 7.479.750 kr. hvilket svarer til 25% af den samlede projektsum.
Ærø Kommune: Ærøskøbing-Svendborg
Ærø Kommune ansøger om 102.090.162 kr., hvilket svarer til 25 % af det samlede budget, der således udgør 408.360.649 kr.
Ærø Kommune ønsker at bygge og idriftsætte to nye 100 % emissionsfri færger, som skal udskifte de eksisterende to dieselfærger på ruten mellem Ærøskøbing og Svendborg. Formålet med projektet er at eliminere klimagas-udledninger fra den mest trafikerede og, på nuværende tidspunkt, mest forurenende rute til og fra Ærø, og samtidig fremtidssikre forbindelsen til fastlandet ved at udvide overførselskapaciteten fra 42 personbilsenheder (PBE) pr. færge på de eksisterende til cirka 80 PBE på hver af de nye elfærger.
De nye elfærger vil tage udgangspunkt i et standardfærgekoncept udviklet for Ø-kommunernes Færgesekretariat, hvorved der forventes opnået vigtige synergieffekter og stordriftsfordele sammen med flere andre færgeruter i Danmark.
På baggrund af oplysningerne i Ærø Kommunes ansøgning forventes projektet at medføre en årlig CO2-reduktion på 75 gram pr. tilskudskrone og en samlet CO2-reduktion på 1.878 gram pr. tilskudskrone i projektets levetid.
Det vurderes, at projektet opfylder puljens kriterier, idet projektet reducerer udledningen af CO2 samt øvrige emissioner og dermed er med til at bidrage til grøn omstilling. Ansøgningen er gennemarbejdet og projektet fremstår modent og veldefineret.
Det bemærkes dog, at der ansøges om et meget højt beløb i tilskud sammenholdt med puljens størrelse og med det ansøgte tilskud i de (28) fleste andre ansøgninger. Det bemærkes desuden, at de nye færger som indgår i ansøgningen, er væsentligt større end de færger, som sejler på ruten i dag, samt at det ikke er en del af puljens formål at forøge kapaciteten på de færgeruter, som søger. Det bemærkes endvidere, at der indgår flere andre poster i det indsendte budget, som heller ikke vurderes at ligge indenfor puljens formål, herunder udgifter til projektledelse, design, eksternt tilsyn og havneinfrastruktur.
På den baggrund indstilles det, at der gives et delvist tilsagn til Ærø Kommune på 71,6 mio. kr. Beløbet er fastlagt så budgetposten til anskaffelse af to færger reduceres til 55 mio. kr., hvilket vurderes at være rimeligt i forhold til anskaffelse af færger af samme størrelse som de eksisterende, og det omfatter at budgetposterne til ombygning af færgelejer og etablering af ladeinfrastruktur fastholdes, mens de øvrige poster udgår.