Efter de Konservative er gået ud af aftalen om 2 lange nye færger i Ærøskøbing, lægges der op til, at de fremtidige færger kun skal rumme 67 biler mod de planlagte 80 biler. Kommunalbestyrelsen skal den 14. december beslutte hvad der skal ske.
Kommunalbestyrelsen vil gerne støtte op om el-færger og den grønne profil, men spørgsmålet er, om de 2 nye superfærger vil kvæle Marstal-færgen, som blev sat i søen for bare 3 år siden. Og det har fået flertallet for de lange færger til at skride.
Farvel til konservative
De Konservative har haft Marstal som deres højborg og har været kendt som "Færgepartiet fra Marstal", men tanken var, med 2 nye formænd, Pape i Folketinget og Frøhlich på Ærø, at partiet skulle være ø-dækkende.
Det gik dog ikke godt - ved kommunalvalget i november 2021 tabte Konservative mange stemmer i især Marstal - og det var endda dengang hvor Pape var hot.
Stemmerne blev samlet op af Ærø Plus, som havde 3 mærkesager:
* Ingen Netto på Marstal Havn.
* Færgerne i Ærøskøbing må ikke blive større.
* Øen skal forblive som den er.
Nu har de konservative droppet deres ø-dækkende formand, og har meldt ud, at de ikke vil støtte de store færger i Ærøskøbing.
Og dermed er flertallet for færgerne med 80 biler væk - før var det 10 for og 5 i mod, men med de Konservatives 3 stemmer, så er der nu 8 mod de store færger og 7 for mindre modeller.
Beholder pengene
Trafikstyrelsen har bevilget 72 millioner i tilskud til de 2 el-færger, som koster 4-500 millioner.
Styrelsen har telefonisk givet tilsagn om, at pengene kan beholdes, selvom færgerne bliver mindre - under alle omstændigheder ville styrelsen kun støtte op til de nuværende 45 biler, da der kun gives støtte til udskiftning og ikke til udvidelse.
Fordobling
Rådgivningsfirmaet COWI vurderer, at der vil være en vækst i Ærø-færgernes bil-bookinger på 2-3% årligt. Alle gennemførte fremskrivninger, viser mindst en fordobling i efterspørgslen efter 25 år.
Selv med en fordobling af kapaciteten på ruten, så vurderer COWI, at ruten vil opleve meget høje belægningsprocenter på flere og flere tidspunkter inden for de nye færgers holdbarhedstid, som anslås til at være mindst 30 år. Formentlig vil kapacitetsgrænsen nås længe før. Se Cowis vurdering HER.