Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

Færger nedskæres fra 80 til 67 biler - ny tidsplan siger 2027

9. december 2022

Send til en ven

Efter de Konservative er gået ud af aftalen om 2 lange nye færger i Ærøskøbing, lægges der op til, at de fremtidige færger kun skal rumme 67 biler mod de planlagte 80 biler. Kommunalbestyrelsen skal den 14. december beslutte hvad der skal ske.

Kommunalbestyrelsen vil gerne støtte op om el-færger og den grønne profil, men spørgsmålet er, om de 2 nye superfærger vil kvæle Marstal-færgen, som blev sat i søen for bare 3 år siden. Og det har fået flertallet for de lange færger til at skride.

Farvel til konservative

De Konservative har haft Marstal som deres højborg og har været kendt som "Færgepartiet fra Marstal", men tanken var, med 2 nye formænd, Pape i Folketinget og Frøhlich på Ærø, at partiet skulle være ø-dækkende.

Det gik dog ikke godt - ved kommunalvalget i november 2021 tabte Konservative mange stemmer i især Marstal - og det var endda dengang hvor Pape var hot.

Stemmerne blev samlet op af Ærø Plus, som havde 3 mærkesager:

* Ingen Netto på Marstal Havn.

* Færgerne i Ærøskøbing må ikke blive større.

* Øen skal forblive som den er.

Nu har de konservative droppet deres ø-dækkende formand, og har meldt ud, at de ikke vil støtte de store færger i Ærøskøbing.

Og dermed er flertallet for færgerne med 80 biler væk - før var det 10 for og 5 i mod, men med de Konservatives 3 stemmer, så er der nu 8 mod de store færger og 7 for mindre modeller.

Beholder pengene

Trafikstyrelsen har bevilget 72 millioner i tilskud til de 2 el-færger, som koster 4-500 millioner.

Styrelsen har telefonisk givet tilsagn om, at pengene kan beholdes, selvom færgerne bliver mindre - under alle omstændigheder ville styrelsen kun støtte op til de nuværende 45 biler, da der kun gives støtte til udskiftning og ikke til udvidelse.

Fordobling

Rådgivningsfirmaet COWI vurderer, at der vil være en vækst i Ærø-færgernes bil-bookinger på 2-3% årligt. Alle gennemførte fremskrivninger, viser mindst en fordobling i efterspørgslen efter 25 år.

Selv med en fordobling af kapaciteten på ruten, så vurderer COWI, at ruten vil opleve meget høje belægningsprocenter på flere og flere tidspunkter inden for de nye færgers holdbarhedstid, som anslås til at være mindst 30 år. Formentlig vil kapacitetsgrænsen nås længe før. Se Cowis vurdering HER.


Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Færgelov: Marstal-færgen skulle i udbud for at få tilskud fra kommunen

Marstal-færgen ÆrøXpressen kæmper en hård kamp for overlevelse, ved at rette skytset mod kommunen og dens rederi Ærøefærgerne. Men rent juridisk…

Ny fremdrift i køb af 2 færger til Ærø

De 2 nye Ærøskøbing-færger kræver, at færgelejerne i Ærøskøbing og Svendborg skal udvides. Færgedesign er klart og i november…

Trafikstyrelsen godkender, at de 2 Ærøskøbing-færger skrumper til 70 m

Ærø får 72 millioner i tilskud til at bygge 2 el-færger, som skal sejle mellem Ærøskøbing og Svendborg, men der var søgt om færger på…

Tysk færge vil sejle Kiel-Marstal - og måske også Langeland-Svendborg

Tyske investorer har fået foretræde for teknisk udvalg for at få tilladelse til at oprette en færgerute fra Kiel til Marstal og eventuelt videre til Langeland og Svendborg.…

Ærø Kommune: ÆrøXpressen skal ikke have del af færgetilskud på 55 millioner

Den nødlidende private Marstal-færge, ÆrøXpressen, vil have del i statens tilskud til Ærøs færgedrift med tilbagevirkende kraft fra 2020, i alt cirka…

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk