Efter lukningen af det socialøkonomiske projekt Det Gamle Værft på havnen i Ærøskøbing besluttede kommunalbestyrelsen i december, at nedsætte en arbejdsgruppe, der skulle udarbejde en plan for anvendelse af bygninger og område.
Oprindeligt skulle arbejdsgruppen fremlægge en udviklingsplan for Kommunalbestyrelsen i august 2026, men det bliver nu ændret til et længere forløb, hvor diverse midlertidige aktiviteter lejer sig ind frem til december 2027.
Idéen er at bruge bygninger og områder til pilotprojekter og afprøve nye funktioner:
• Arbejdende og undervisende værksteder.
• Kontorer.
• Events og kulturarrangementer.
• Skater-område i hal.
• Børn-unge-miljø
• Crossfit og træning.
• Kunst og kunsthåndværks-virksomheder.
• Lager for skibet Fylla.
Hvad
Udover selve kajområdet er der:
* Den blå hal - uisoleret bygning uden vand og afløb.
* Værftsbygningen - hal, smede-esse, kontorlokaler, køkken og toiletter.
* Snedker- og lagerbygning med bedding til optræk af skibe - gamle, u-istandsatte bygninger.
Planen
Der skal i 2026-27:
* Afsøges ønsker blandt kulturinstitutioner, foreninger og erhvervsliv.
• Nedsættes arbejdsgruppe med interessenter.
• Indhentes erfaring fra øvrige kommuner for organisering.
• Muligheder for fondsfinansiering.
• Forslag til udviklingsplan.
I oktober-december 2027 skal udviklingsplanen vedtages af Kommunalbestyrelsen.
Se mere her.
