Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os


  • Støt Ærø Dagblad

    Uafhængigt dagblad

    Indsæt valgfrit beløb på
    Konto 4180 0012803370

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon
Læs også: københavnsdagblad.dk   |   odensedagblad.dk   |   ålborgdagblad.dk   |   århusdagblad.dk   |   aeroedagblad.dk   |   danmarksdagblad.dk

Forlænger lejemål frem til 2028 på havnen i Ærøskøbing

14. maj 2026

Send til en ven

Efter lukningen af det socialøkonomiske projekt Det Gamle Værft på havnen i Ærøskøbing besluttede kommunalbestyrelsen i december, at nedsætte en arbejdsgruppe, der skulle udarbejde en plan for anvendelse af bygninger og område.

Oprindeligt skulle arbejdsgruppen fremlægge en udviklingsplan for Kommunalbestyrelsen i august 2026, men det bliver nu ændret til et længere forløb, hvor diverse midlertidige aktiviteter lejer sig ind frem til december 2027.

Idéen er at bruge bygninger og områder til pilotprojekter og afprøve nye funktioner:

• Arbejdende og undervisende værksteder.

• Kontorer.

• Events og kulturarrangementer.

• Skater-område i hal.

• Børn-unge-miljø

• Crossfit og træning.

• Kunst og kunsthåndværks-virksomheder.

• Lager for skibet Fylla.

Hvad

Udover selve kajområdet er der: 

* Den blå hal - uisoleret bygning uden vand og afløb.

* Værftsbygningen - hal, smede-esse, kontorlokaler, køkken og toiletter.

* Snedker- og lagerbygning med bedding til optræk af skibe - gamle, u-istandsatte bygninger. 

Planen

Der skal i 2026-27:

* Afsøges ønsker blandt kulturinstitutioner, foreninger og erhvervsliv.
• Nedsættes arbejdsgruppe med interessenter.
• Indhentes erfaring fra øvrige kommuner for organisering.
• Muligheder for fondsfinansiering.
• Forslag til udviklingsplan.

I oktober-december 2027 skal udviklingsplanen vedtages af Kommunalbestyrelsen.

Se mere her.


Lejere.
Previous Next
Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Ærø: Større støtte til elbusser, skal få Jesper Bus til at byde

Kommunalbestyrelsen har nu besluttet at give bedre forhold for det firma, som forhåbentligt vil købe og køre med nye elbusser på øen.

Direktør Jesper Teilman Andersen forlader Ærøs forsyningsselskab efter 17 år

Direktøren for kommunens vand, afløb og affald Jesper Teilman Andersen forlader Ærøs Forsyning efter 17 år.

Ærø taber 51 arbejdspladser - i bund sammen med Langeland

På Fyn ligger Langeland helt i bund hvad angår udviklingen af jobs med et tab på 247 arbejdspladser, fulgt af Ærø med 51 tabte arbejdspladser. Det viser en ny…

Ærø: 67 virksomheder og landbrug skal nu betale 100% for miljøkontrol - 763 kr i timen

På Ærø er der 67 miljøgodkendte og tilsynspligtige virksomheder og landbrug, der er omfattet af Miljø-bekendtgørelsen. De skal nu fuldt ud betale 100 % for…

Landmænd vil have jord i stedet for halv pris til naturprojekter i Stokkeby Nor - 1,2 millioner kvm

I Stokkeby Nor-området er planen at udlægge 1,2 millioner kvm til natur, men landmændene der ejer jorden vil enten sælge den, eller bytte med anden jord på øen…

Læs også: københavnsdagblad.dk   |   odensedagblad.dk   |   ålborgdagblad.dk   |   århusdagblad.dk   |   aeroedagblad.dk   |   danmarksdagblad.dk

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk