Bolig- og Indenrigsministeriet giver nu Ærø 2,4 millioner kr til en borgerrådgiver, der skal varetage borgernes interesser overfor kommunen.
- Som borger kan man godt opleve at komme i klemme i systemet ude i kommunerne, og det er i de tilfælde, at der skal være hjælp at hente, siger indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek om borgerpuljen.
Kommunalbestyrelsen skal den 15. december endeiig vedtage oprettelsen af Borgerrådgiver-funktionen, og dermed få de 2,4 millioner til opgaven.
Krav til rådgiveren
Der gælder følgende krav:
• Borgerrådgiveren skal være formelt uafhængig af den kommunale forvaltning,
• Borgerrådgiveren skal have en fagligt relevant uddannelse, f.eks. som jurist eller socialrådgiver.
• Borgerrådgiveren skal kunne varetage rådgivning og vejledning af borgerne
• Føre tilsyn med kommunens administration.
• Borgerrådgiveren skal som led i tilsynet med kommunens administration udarbejde en årlig rapport til kommunalbestyrelsen og komme med anbefalinger.
• Borgerrådgiveren skal i tilsynet med kommunens administration kunne foretage generelle undersøgelser, stikprøver eller udtage bestemte sagskategorier til gennemgang.
Baggrund
Staten har afsat 135 millioner frem til 2024, så kommuner kan ansætte en borgerrådgiver. Hvis kommunen ønsker det. Borgerrådgiveren skal hjælpe borgerne i kontakten med kommunen og føre tilsyn med kommunens administration.
Puljen retter sig særligt mod de kommuner, der ikke i forvejen har en borgerrådgiverfunktion. Det har Ærø ikke haft.
Borgerrådgiveren hører direkte under kommunalbestyrelsen og må ikke lægges ind under udvalg eller adminsitrationen i kommunen, for at sikre en så uvildig funktion som muligt.