I december vedtog kommunalbestyrelsen at Marstals byfunktioner kunne udvides ned til færgeområdet, men det modsiges i den nye Helhedsplan for Marstal, hvor der ikke er gjort plads til butikker (Læs: Netto og andre).
Kontakt
Ærø Kommune Teknik & Miljø
Teknik- & Miljødirektør Kirsten Johansen
kjo@aeroekommune.dk
eller
Ramboll-Henning Larsen Aarhus
Projektleder Michael Dohn Thomsen
mvt@henninglarsen.com
"Helhedsplanen er godkendt på kommunalbestyrelsesmøde" står der alligevel i den nye rapport, som netop er offentliggjort.
Helhedsplanen for Marstal skal være grundlaget for Marstal-kapitlet om Byer og Landsbyer i den nye Kommuneplan 2021-2033 for Ærø, som skulle have været på plads i 2020-21.
Hvordan kommunalbestyrelsen skal takle den udfordring bliver i første omgang behandlet på et møde i Teknik-, Milljø og Havneudvalget den 24. februar.
I den nye Helhedsplan er der også set bort fra det nye ferieområde med 200 feriehuse ved Ærø Hotel, som kommunalbestyrelsen også vedtog i december.
Rambølls opdrag
Rambøll var hyret af kommunalbestyrelsen om at lave forslag til udviklingsplaner for Marstals fremtid. Det lå uudtalt, at et af forslagene skulle inkludere et butiksområde ved færgen, som muliggjorde Netto-byggeriet, men det syntes teknikdirektøren Kirsten Johansen og Rambøll ikke om.
Så det forslag er ikke med i Helhedsplanen, selvom der både var og er flertal i den nye kommunalbestyrelse for den mulighed.
Helhedsplanens forslag omfatter nu:
Strategi Havn 1 - nybyggeri
Skab et værdigt ankomstrum (Læs: Ingen Netto) imod verden ved de gamle olietanke og færgelejet - gør det oplevelsesrigt igennem bevaring og høj kvalitet i udearealer. Byg et moderne Maritimt Oplevelsescenter med interaktion. Byg et multihus hvor lysbådfolk, havneindustrien og Navigationsskolen mødes.
Strategi Havn 2 - oplevelsescenter
Gør Marstal havn til et oplevelsescenter med restauranter, oplevelser og promenader fra nord til syd.
Strategi Havn 3 - langsommelighed
Bevar den maritime DNA ved fortsat styrkelse af havne-erhverv og støttefunktioner, udvikl langsomt og gør det tilgængeligt at beskue for besøgende.
Strategi Byen 1 - gågaden
Styrk byen igennem prioritering af gågaden Kirkestræde som fortsat hovedakse for bykernen. Den sydlige del skal have ganglinjer til havnen. Etablér små opholdssteder på vejen.
Strategi Byen 2 - brede gader til havnen
Lav centrale forbindelser fra Havnen til Kirkestræde og Vestergade. Udvikle de centrale knudepunkter på Vestergade og Havnegade op mod Kirkestræde og skab gågader.
Strategi Byen 3 - torvet skal udbygges
Torvet i den sydlige del af byen skal være byens centrale plads. Fjern bilerne. Plads til arrangementer og ophold med cafeer.
Strategi Byen 4 - træer og grønt i gaderne
Skab bedre forhold for gående og cyklende ved at sætte træer, buske og blomster i de vigtigste gaderum.
Strategi Destination - vandland
Skab et vandland ved stranden Eriks Hale i det sydlige Marstal med badefaciliteter, vandaktiviteter som kajakudlejning og lignende, et center for formidling af de rekreative oplevelser.
Kommunalbestyrelsen beslutter
Kommuneplanen 2021-2033 er voldsomt forsinket, og den skal vedtages snarest, for ikke at få problemer med Indenrigs- og Boligministeriet. Men kun hvis der ikke skal ske det store i Marstals by- og havneområde kan Kommuneplanen vedtages som den nu ligger i udkast.
Selvom Rambøll ikke kan lide Netto, så kræver både de store nybyggerier af et maritimt oplevelsescenter eller af restaurantområder, at byrummet udvides til havnen i Kommuneplan 2021-2033.
De store vandaktiviteter ved Eriks Hale vil kræve et kommuneplantillæg og et meget venligt Kystdirektorat, som har overhøjheden på området.
De øvrige forslag kræver ikke de store lokalplan-forandringer, men skal nok skabe postyr, da det vil betyde, at en lang række huse og haver må vige for de bedre forbindelser mellem bykerne og havn. Eller at der kommer mere gang i gaden i gågade og torve-ormådet, hvor der er mange beboere.
Der er dog kommet et ekstra problem og det er byggeriet af 36 boliger på Ellenet i det sydlige Marstal, som her i januar blev underkendt af Planklagenævnet, fordi der blev inddraget landzone til by-bebyggelse, selvom der var i forvejen var ledige grundarealer. Så her skal forslaget til kommuneplan også bearbejdes før den kan vedtages.
Så komunalbestyrelsen har nogle næsten umulige udfordringer - og det hele skal gerne på plads i løbet af de kommende uger.
2 faser
Når den lovpligtige 12. årige kommuneplan en gang er på plads kommer næste fase med lokale planer:
Kommuneplanen sætter de formelle, juridiske rammer for afgrænsning af byen, rammerne for byudvikling, placering af nye boliger, erhvervsbyggeri og butikker.
Derefter skal der udarbejdes nye lokalplaner for både Marstal by og havnen, som sætter de helt præcise rammer for hvad der må bygges, hvor meget og hvor i de enkelte gader og dele af Marstal. De skal i høring før de kan vedtages.
Se Helhedsplanen for Marstal HER under punkt 6.