Istedet for de 2 store dobbeltfærger, som kommunalbestyrelsen har vedtaget, så er her den basismodel, som mange danske øer nu forventes at indkøbe. Flertallet der stemte for de ny storfærger den 13. oktober er på retræte, for spørgsmålet var hvorfor den alternative mulighed ikke blev fremlagt.
De 2 nye dobbeltfærger (Læs: Katamaranfærger) blev stemt igennem af SF, Socialdemokratiet, Venstre, Konservative og Fremtid. Lige nu er det kun Fremtid, Socialdemokratiet og Venstre der står fast på den beslutning, mens Konservative og SF nu hælder mere over mod de nye Ø-el-færger.
I december måned præsenterer de danske øers Færgesekretariat det nye bud på el-færger der kan sejle fra Ærøskøbing til Svendborg. Det er en nyudviklet basismodel, som kan skaleres efter behov fra 100-450 passagerer og 10-86 biler.
Forslaget, som vises i denne artikel, er den store model på 80 m længde og 17 m bredde. Den kan sejle 30 km i timen.
Fordelen ved denne færge er, at den kan lægge til i Svendborg uden at området skal bygges om, ligesom det i Ærøskøbing ikke vil være nødvendigt med større ombygninger, ifølge Færgesekretariatet.
Der skal være en besætning på 3 i lavsæsonen med op til 197 passagerer og 5 i højsæsonen hvis der er 450 passager om bord.
Det folkelige pres er dog for øjeblikket så stort, at der tales om en mindre model og eventuelt 3 færger, så der kan komme flere afgange.
2 slags
Der bliver 2 typer basisfærger:
- Der er en dobbeltender (Læs: Kan sejle begge veje), mens den anden grundmodel baserer sig på el-færgen Ellen, siger sekretariatsleder Jan Fritz Hansen fra Færgesekretariatet, der har hovedkvarter i Ærøskøbing. De har begge 1 skrog som kendes fra de nuværende Ærø-færger.
Der indgår ikke katamaran-typer, som Ærøs kommunalbestyrelse forløbigt har vedtaget, i standardfærgekonceptet. Katamaranfærger har 2 skrog med et bildæk imellem.
Hurtighed
- Den store effekt ved katamaraner er ved højere hastigheder, hvor de typisk har mindre bølgemodstand, og omvendt ved lavere hastigheder, siger salgsdirektør Thomas Eefsen fra Odense Marine Technology, som har udviklet basis-færge-konceptet.
Når en katamaranfærge forlader havnen eller sejler med lav fart er der stor friktion fordi der er 2 skrog, men når færgen speeder op er der typisk lavere bølgemodstand end en enkeltskrogs-færge fordi den "flyver" hen over vandet.
- Hvis vi tager Ærøskøbing-Svendborg-ruten, så skal mere end halvdelen foregå ved lavere hastigheder da strækningen i Højstenløbet og ind mod Svendborg er smal og lavbundet.
Penge og teknologi
PensionDanmark og Odense Maritime Technology har siden april 2021 samarbejdet med Færgesekretariatet om at udvikle en ny standardiseret færgeløsning til færgedrift til i alt 26 danske øer.
Designet af standardfærgekonceptet er inspireret af bilindustrien der skaber flere forskellige modeller på samme produktplatform.
Rådgivende skibsingeniører Jens Kristensen, som designede Ellen, er med i gruppen der udvikler færgerne.
PensionDanmark kommer med en finansieringsmodel baseret på leasing (Læs: Fast leje i 20-30 år hverefter kommunen køber færgen til en fastlagt lav pris).
Den 15. november er der deadline for at søge om 25 % tilskud til grønne færger.
Færgesekretariatet er en sammenslutning af kommuner der har indenrigsfærger. Sekretariatet har hovedkvarter i Ærøskøbing og lejer sig ind hos det kommunale Ærøfærgerne.