Ærøs tilsagn om et tilskud på 13 % til de 2 nye store Ærøskøbing-færger kan blive slettet, hvis der ændres for meget, skriver Trafikstyrelsen.
Ærø søgte i november om tilskud til 2 nye el-færger med en kapacitet på 80 biler. Det var fra en ny statspulje til omstilling af færgefart fra diesel til el. Der kunne opnås tilskud på 25 % af prisen på enten nye færger eller omstilling af traditionelle færger.
Ærø Kommune, som driver Ærøskøbing-færgerne, ville gerne have 2 større færger, fordi de 2 nuværende i dele af året er overbelastede - de kan kun tage 42 biler. Pris: 408 millioner.
MEN.
Trafikstyrelsen giver kun 25 % tilskud til samme størrelse, en udvidelse skal betales lokalt. Derfor endte tilskuddet kun på 55 millioner + 17 millioner til ladestationer og landanlæg. Der var søgt om 102 millioner.
Voldsom
Den større bilkapacitet førte til en voldsom debat på Facebook og i Fyns Amts Avis, hvor fortalerne støttede en vækststrategi for øen, mens modstanderne gerne ville beholde øen som den er nu eller som før. I Marstal var der desuden frygt for, at 2 større færger ville fjerne grundlaget for den private Marstal-færge, der begyndte at sejle i 2019.
Et andet argument var, at beslutningsgrundlaget var for spinkelt til en så stor investering.
Der var dog i 2021 et stort flertal i kommunalbestyrelsen for de nye færger, men ved kommunalvalget i november gik færgemodstanden især udover Venstre, som faldt fra 3 til 1 mandat. De fleste øvrige færgepartier gik let tilbage, men status var, at de efterfølgende fortsat sad med 2/3 flertal i kommunalbestyrelsen: 10 ud af 15 medlemmer.
Så færgemodstanden var ikke så markant, som man ellers kunne tro ud fra debatten i de 2 medier.
Pas på ændringer
Da Trafikstyrelsen i december vurdere ansøgningerne blev de delt i 5 med gruppe 4 som bedste. Her kom Marstal-færgen ind og fik 25 % til omstilling af den næsten nye færge.
Ærøskøbing-ansøgningen kom ind i gruppe 3, hvor nogen fik, mens andre fik afslag. Ærø fik et foreløbigt tilsagn, men skulle tilpasse projektansøgningen.
Trafikstyrelsen skrev den 12. januar til Ærø Kommune hvad der skal gøres for at beholde tilskuddet uden videre sagsbehandling og uden indblanding af øvrige ansøgere til puljepengene som var på i alt 233 millioner.
MEN
"Hvis I ønsker at ændre i projektet, skal I sende en revideret projektbeskrivelse og tidsplan, som vi herefter må sagsbehandle på lige vilkår med de øvrige ansøgninger."
Trafikstyrelsen skriver dog også:
"Det væsentlige for os er, at I anskaffer nogle færger som er på el og som har mindst samme kapacitet som de nuværende".
Trafikstyrelsen skriver også hvad der skal til for overhovedet at blive i projektet, også med ændret projekt og involvering af andre ansøgere.
Pas på
Ærø kommunes administration skriver her i februar i sin indstilling til kommunens Udvalg for Bæredygtig Energi:
"På baggrund af ovenstående melding fra Trafikstyrelsen, vurderes det, at større ændringer i projektets indhold på nuværende tidspunkt i forløbet vil være risikabelt. Der er endvidere fulgt mundligt op på sagen, hvor ovenstående bekræftes."
OG
"Trafikstyrelsen afventer nu et revideret budget fra Ærø Kommune på baggrund af specifikationerne i tilsagnsskrivelsen. På baggrund af det reviderede budget indgås der herefter en bindende aftale mellem Trafikstyrelsen og Ærø Kommune."
Tidsplan
Administrationen har udarbejdet en forventet tidsplan:
2022-2025
* Februar: Finansieringsmodeller og konkretisering af færgekoncept og landinfrastruktur.
* Marts: Temamøde for Kommunalbestyrelsen, hvor finansieringsmuligheder, forventede trafikstigninger og forslag til revideret budget fremlægges.
* April: Standardfærge-tilbud er klar 1. april, hvorefter Økonomi- og Erhvervsudvalget og Kommunalbestyrelsen vurderer projektet. Når finansiering og færgekoncept er vedtaget, vil arbejdet med design, specifikationer og udbud kunne påbegyndes.
* Maj 2022 til primo 2023: Design- og udbudsproces pågår.
____
Med god vilje kan færgerne sættes ind på Ærøskøbing-Svendborg-ruten i 2025.
Se overblik for Emissionsfri Færger på Udvalget for Bæredygtig Energis dagsorden for den 17. februar HER.
Se Trafikstyrelsens overblik HER.