I en evaluering af tilskud til færgerne til Ærø og 20 andre færge-kommuner er Indenrigs- og Boligministeriet helt klar i sin anbefaling: der skal være billige færgebilletter året rundt - priserne skal ikke sættes op til et ublu niveau i de 6 sommeruger.
Afgrænsningen på 46 uger blev oprindeligt indført for at tilgodese ”skuldersæsonerne” uden for højsæsonen i sommerferieperioden. Men ministeriet skriver:
"Ud fra efterfølgende erfaringer tyder det dog på, at periodeafgrænsningen svækker kommunernes mulighed for at anvende tilskuddet fleksibelt efter lokale forhold."
OG
"Det foreslås, at samtlige kommuner fremover kan anvende tilskuddet i alle årets uger og ikke kun i den nuværende tidsramme på 46 uger."
Tilskuddet til billetter blev indført i 2016 af et bredt flertal i Folketinget og der kan også forventes en bred opbakning til at udvide tilskudene til at gælde hele året. Med et forestående valg vil ingen stå på bagperronen og tale imod at landets øer får bedre forhold, for evalueringen viser, at det giver en god effekt i form af mindre fraflytning og vækst i turismen.
Tilskuddet skulle gradvist gøre færgeturen lige så billig som at køre på landevej:
”Ved et landevejsprincip forstås, at billetprisen for at sejle med en færge fastsættes således, at den svarer til omkostningen ved at køre en tilsvarende strækning på landevej.”
Der blev allerede i 2015 indført tilskud til godstransport for at ligestille landmænd og industri på øen med fastlands-Danmark - og gøre det muligt at transportere fødevarer, byggematerialer og andet gods til øen uden at det blev for dyrt.
Turisme
De billige billetter har især haft effekt på 1-dagsturismen, hvor turisterne ikke overnatter på lokaliteten - og i mindre grad turismen med overnatninger. Det skyldes, at billetprisen – når der ikke skal betales for hotelværelser eller campingpladser – udgør en større andel af 1-dags turisternes samlede udgifter.
Ærø og de 3 økommuner
De 4 ø-kommuner Ærø, Samsø, Fanø og Læsø har i højere grad end kommunerne med små øer fået gavn af færgetilskud på passagerområdet. Endelig er der tegn på, at sommerpakkerne i højere grad har været med til at afbøde konsekvenserne af coronaen i ø-kommunerne end i kommuner med små øer.
Evalueringen viser, at tilskudsordningerne gør en forskel: Flere års udvikling med faldende befolkning på Ærø og de andre øer er vendt, og bosætningen er generelt stabiliseret i de seneste år.
Godsomsætningen er steget med 90 % siden 2014, og i 2021 transporterede færgerne 1,3 millioner flere passagerer til øerne end i 2016. I 2021 benyttede 6,1 millioner passagerer de 21 færgeruter der havde tilskud til nedsættelse af færgetakster.
For personbiler er tallet 2 millioner, og for cyklister er tallet 440.000.
Tidslinje for udvikling i færgetilskud
2015 – Indførelse af tilskud på godsområdet
Tilskudsordningen på godsområdet indføres pr. 1. juni.
Der afsættes 20 mio. kr. i 2015 og 35 mio. kr. årligt fra 2016 og frem.
2016 – Indførelse af tilskud på passagerområdet
Tilskudsordningen på passagerområdet indføres pr. 1. august.
Der afsættes 28,4 mio. kr. i 2016 og 55,6 mio. årligt kr. fra 2017 og frem.
Tilskuddet skal anvendes i skuldersæsonerne i perioden 16. marts – 30. november
med undtagelse af perioden fra den sidste lørdag i juni og 6 uger frem.
2017 – Øget tilskud og sæsonudvidelse, momskompensation
Passagertilskud øges gradvist til 80,1 mio. kr. årligt fra 2019 og frem.
Muligheden for at anvende tilskud på passagerområdet udvides til også at omfatte
vinterperioden (1. december – 15. marts).
Mulighed (både gods og passagerer) for at yde afgiftskompensation til kommuner
som følge af, at tilskud er omfattet af momslovens anvendelsesområde
2018 – Evaluering af færgetilskud
Tidlig evaluering ift. oprindelig tidsplan (2020) efter ønske fra flere interessenter på
færgeområdet. Særligt fokus på fordelingen af tilskud.
2018 – Politisk aftale om justering af færgetilskud
Enighed om at gennemføre en række justeringer af tilskudsordningerne.
Aftale om ny evaluering af tilskudsordningerne i 2022.
2019 – Udmøntning af politisk aftale fra 2018
Ændret fordeling af tilskud på passagerområdet, som samtidig øges til 88,3 mio. kr.
årligt fra 2019 og frem.
Kommuner med små øer får adgang til at anvende passagertilskuddet på hele året
(inklusiv sommerferien) inden for en samlet ramme på 46 uger.
Årligt tilskud på 91.000 kr. til Esbjerg Kommune (godsordning ift. Mandø)
Mulighed for at overføre midler fra gods- til passagerområdet.
2020 – Sommerpakke
Gratis indenrigsfærger i juli og billigere færger i august-september
I alt 69,9 mio. kr., heraf 46,5 mio. kr. til kommuner omfattet af færgetilskudsordningerne.
2021 – Sommer- og erhvervspakke
Gratis indenrigsfærger i juli – september.
I alt 65,8 mio. kr., heraf 43,3 mio. kr. til kommuner omfattet af færgetilskudsordningerne.
Kilde: Indenrigs- og Boligministeriet.
Se evalueringen HER.