Ærø forventer at underskrive en indkøbsaftale om de 2 nye elfærger indenfor de næste 4 uger. Det samme gør 6 andre kommuner, som også er på vej med nye el-færger.
Kontakt
Færgesekretariatet
Sekretariatsleder Jan Fritz Hansen
jfh@faergesekr.dk
Det er Færgesekretariatet i Ærøskøbing som har stået for at udarbejde et basis-design i samarbejde med Odense Marine Technology, OMT. Og det er den del, som Ærø kommune skriver under på, at færgerne skal bygges ud fra.
- Status er, at 7 kommuner med 9 færger arbejder på her til årsskiftet at indgå en indkøbsaftale, siger sekretariatsleder Jan Fritz Hansen fra Færgesekretariatet, som er kommunernes fælles færgeorganisation.
Indkøbsaftalerne der er på vej er med:
* Aalborg 1 færge.
* Odder 1 færge.
* Faaborg-Midtfyn 1 færge.
* Svendborg 1 færge.
* Ærø 2 færger.
* Slagelse 1 færge.
* Kalundborg 2 færger.
- Indkøbsaftaler må ikke forveksles med en bindende værftskontrakt, som først kan underskrives om 1 års tid, når vi har fået standardfærgerne designet til de konkrete overfarter og har gennemført et EU-udbud af færgebyggeriet. Det sikrer desuden, at vi har forskellige muligheder for at udtræde, hvis koncept og pris ikke bliver god nok.
- Der går godt og vel 3 år fra man har skrevet under på indkøbsaftalen til at man kan have en færge.
Pengene
Den samlede færgemodel er udarbejdet af OMT/PensionDanmark-konsortiet.
Finansieringen af færgerne sker ved, at pensionsselskabet Pension Danmark køber færgerne og derefter udlejer dem til kommunen, som har en køberet efter fx 25 år eller efter aftale (Leasing).
Det forventes, at Ærø-færgerne samlet vil koste omkring 500 millioner i dagens priser.
1. og 2. bølge
- 1. bølge er med de nævnte kommuner. Her skal indkøbsaftalen principielt være underskevet inden årsskiftet - der er nok en enkelt eller to, der måske går lidt over, siger Jan Fritz Hansen.
- 2. bølge er for dem, som måske ikke kommer på plads nu. Dertil kommer foreløbig Lolland og 2 andre kommuner, som har indledt sonderinger. Der er endnu ikke sat tid på, men det kunne meget vel være mod slutningen af 2023.
Ærø-støtte
i slutningen af 2021 uddelte Trafikstyrelsen 231 millioner til omlægning til elfærger, her af fik Ærøskøbing-færgerne 1/3 af alle de penge der blev uddelt: 72 milioner.
En hovedårsag var, at Ærø skiftede fra et eget koncept med katamaran-færger til Færgesekretariatets nye basismodel.
Trafikstyrelsen skrev:
"De projekter hvor der indkøbes en ”standardfærge” efter det koncept, som er udviklet i regi af Færgesekretariatet, har generelt en høj modenhed og kan i højere grad end andre opnå stordriftsfordele. Derfor er disse prioriteret i forhold til andre projekter, som er mindre modne."
Kommunen havde søgt om 102 millioner, men Trafikstyrelsen har primært skåret i tilskuddet, fordi der ikke gives tilskud til at udvide kapaciteten på færgerne. Derfor endte tilskuddet på 72 milioner kr.
Ærø kommune planlægger dog fortsat at bygge større færger, for at udvide kapaciteten på ruten, som i sommerperioden ofte er udsolgt. På det seneste har der dog været ny politisk uro om størrelsen: De nye færger skal efter den nuværende plan rumme 80 biler, mens de nuværende færger kan tage lidt mere end det halve med.