Den 13. oktober vedtog SF, Socialdemokratiet, Venstre, Konservative og Ærøs Fremtid at der skal bygges 2 nye færger til 366 millioner, som skal sejle mellem Svendborg og Ærøskøbing. Her 14 dage efter er den folkelige modstand så stor, at flertallet smuldrer, for det kan blive et blodbad ved stemmeurnerne den 16. november.
Næsten symbolsk, så skal ansøgningen om 25 % statsstøtte til nye energivenlige færger være indsendt den 15. november, dagen før kommunalvalget.
Senest skriver de Konservative:
- Vi er ikke til store, røde gas- eller hybridfærger. Det er fake news. Vi er til 100 procent eldrevne færger, der kan sejle i vores miljø og fysiske omgivelser. Store flerskrogskibe passer ikke ind i de små, sydfynske farvande. Der kan godt bygges større skibe. En udvidet og forlænget Ellen kan sagtens tænkes ind i projektet, når vi kommer dertil med plads til fremtidens efterspørgsel på kapacitet, komfort og hyppighed. (Indlæg i Fyns Amts Avis).
OG
SF skriver:
- Vi har således også støttet ansøgning.. Vi har også tilkendegivet at færgerne, efter vores opfattelse er for store, det mener vi stadigvæk. (Indlæg i Fyns Amts Avis).
De 2 superfærger
De 2 nye superfærger får plads til 80 biler, mod de nuværende 42 biler, når de nye katamaran-færger (Læs: Dobbeltskrog). Færgerne skal kunne tage 450 passager og 80 biler. De nuværende færger kan have 395 passager. De nye færger bliver 85 m lange, mod de nuværende færger på 49 m, mens bredden bliver 22 m mod de nuværende 13 m brede færger.
Ifølge tilskudsvejledningen for de nye færger må der kun komme mindre ændringer.
Den samlede pris bliver 366 millioner inklusiv ombygninger. Håbet er et tilskud på 92 millioner fra staten. Færgerne skal betales over 25 år med 5 års afdragsfrihed.
Tidsplan
Den foreløbige tidsplan for de 2 nye færger ser sådan ud:
Frem til 15. november 2021: Tekniske specifikationer, budget og økonomi, tidsplan og klimapåvirkning.
15. november 2021: Ansøgning om puljemidler indsendt.
Ultimo-2021/primo-2022: Svar på ansøgning fra Transportministeren.
Januar-juni 2022: Analyse af forretningsmodellen, risikovurdering, organisering, færgekoncept og landinfrastruktur og krav til udbud.
Juli-december 2022: Udarbejdelse af udbudsmateriale, gennemførelse af udbudsproces og kontrakt-indgåelse.
Januar 2023 - januar 2025: Design- og byggefasen - Konceptudvikling og konstruktion af 1. færge.
Juni 2024 - januar 2025: Etablering af landinfrastruktur på Ærøskøbing og Svendborg havne.
Oktober 2024 - januar 2025: Tilpasning af færgelejer i Søby og Faaborg til tvillingefærgen.
Januar-juni 2025: 1. færge sejler på ruten Ærøskøbing - Svendborg. Overflytning af den ene tvillingefærge til ruten Søby - Faaborg.
Januar 2025 - januar 2026: Byggefasen - 2. færge.
Januar 2027 - april 2027: 2. færge sejler på ruten Ærøskøbing - Svendborg.
Baggrund
Kommunalbestyrelsen vedtog den 18. august 2021 nye klimamål for Ærø, herunder at 2 af de kommunale færger er omstillet i 2025, 3 i 2030 og 4 i 2035. Der er 4 kommunale færger i drift i dag, hvor den ene er eldrevet, færgen Elen, som sejler mellem Søby og Als.
Det foreslåede projekt bringer Ærø Kommune i mål med 2030 målet 4 år før tid.
Det foreslås at udskifte de 2 tvillingefærger med 2 nye Slow Cats, se modellen HER. Færgen er bygget i Vietnam og stod færdig i 2019. Den dieseldrevne færge sejler for Pentland Ferries i Skotland.
Den ene af de gamle Ærøskøbing-færger skal i stedet sejle mellem Søby og Faaborg, da den nuværende færge er lille og udslidt.
Det er en arbejdsgruppe der har undersøgt økonmi og teknik. Den består af Ole Wej Petersen, Bent Juul Sørensen, Kaj Nøttrup, Mads Boeberg Hansen, Flemming Boye, færgedirektør Keld M. Møller, Frank Sandager, Birger Christensen, Flemming Ejlersen, Peter Schrøder Jeppesen og kommunaldirektør Allan Krogh Filtenborg.