-Jeg ejer bygningerne og tankene som står på grunden, der er lejet af Ærø kommune. Derfor mener jeg også det er på sin plads med dette indlæg om Marstal Havn, siger Ejgil Clausen, som ejer Øboens Olieprodukter.
Kontakt
Øboens Olieprodukter
Ejgil Clausen
ejgilclausen50@gmail.com
Ejgil Clausen skriver:
- Et liv på havnen betyder utroligt meget for Marstals lille bysamfund: Da Marstalfærgen blev flyttet væk fra Marstal, faldt omsætningen ved Øboens Olieprodukters tankstation omkring 40%.
- Efter Ærøexpressen er begyndt at sejle, er omsætningen igen steget, men i vintermånederne ligger havnen stadig i dvale uden for færgens anløbstider.
- En dagligvarebutik på havnen, vil i forhold til den øvrige trafik i juli, øge tavlheden på havnen med under 10 %, men vil i januar forøge den med langt over 100%.
- Denne voksende trafik om vinteren, vil med min erfaring, helt sikkert gavne virksomhederne på havnen og især Ærøexpressen rigtig, rigtig meget.
Tankområdet
- Da fjernvarmen i 1961 kom til Marstal, Indgik fjernvarmen og olieselskabet Esso en aftale om, at de skulle levere brændstof til Marstal fjernvarme. Derfor blev den store tank fra 1928 brugt til dette formål.
- På det tidspunkt blev der etableret mange oliefyr og landbruget og de private blev mere og mere motoriseret. Det bevirkede at der var behov for mere lagerplads, så der blev nedgravet flere store jordtanke, og tillige blev der opført 2 højtanke.
- Fra jeg blev ansat i 1987 og frem til år 2003, var det et driftigt område: Der kom skibe med olie, der kom tankvognstræk med benzin. Denne lidt støjende aktivitet, faldt ikke i god jord hos husejerne i området.
- Fra Øboens Olieprodukter overtog området, er der taget meget hensyn til de nærved liggende huse, men helt undgå at larme lidt med tankbilerne er ikke altid muligt. Men rent trafikmæssigt har der aldrig været problemer med at komme frem og tilbage fra havneområdet med tankbil.
- Esso skulle aldrig have haft lov til at bygge de store tanke så tæt på private boliger. Det er disse tanke, at en del af Ærøs indbyggere mener er bevaringsværdig. Esso skiltet kom til syne, da isoleringspladerne blæste af i foråret 2018.
Konkurrence fra Brugsen
- Før det Brugsen-ejede olieselskab OK i sin tid oprettede en tankstation på Reberbanen, talte jeg med bestyrelsesformanden for Brugsen der kom forbi. Han spurgte mig, om vi var kede af at Brugsen nu oprettede en tankstation.
- Jeg var dengang ansat, og svarede, at alle har vel lov til at oprette en forretning eller et salgssted, også selvom det går ud over andre.
- Jeg har heller aldrig haft det indtryk, at Brugsen ikke har været en stor tilhænger af den frie konkurrence.
Nybygeri i bymidten
- I år 2002 hjalp politikerne Brugsen med at få vedtaget en ny lokalplan 37. Hvis denne lokalplan ikke var blevet vedtaget, måtte Brugsen ikke udvide, da der var et krav om parkeringspladser, i forhold til butiksareal.
- Hvis lokalplanen ikke var blevet vedtaget, havde vi beboere i området fået lov til at bibeholde det hyggelige landsbymiljø, som vi i området holdt så meget af.
- Netto har været på udkig efter et egnet sted i Marstal til en butik siden 2018. Jeg kunne frygte at Netto så bygger midt i byen, hvis ikke havneprojektet bliver en realitet, hvorved der igen ødelægges en stor del af det eksisterende bymiljø.
Olietankene
- I flere omgange har jeg haft møder med Ole Wej, Lennart Mogensen og Carl Heide. Her kom det op, at de syntes at det var en god ide, hvis vi i fællesskab kunne få fjerne de store tanke fra havneområdet. De mente ikke, at olietankene var særlig bevaringsværdige.
- Jeg brugte tankene lidt, så jeg ville dengang ikke være med til det. Men. Tiderne skifter.
- Den grønne omstilling har igennem de sidste 10 år medført, at fjernvarmen ikke bruger den store tank mere, samtidig er en meget stor del af fyringsoliekunde gået over til en anden energiform.
- Mine tankstationer sælger fortsat nogenlunde det samme kvantum, men man må forudse at salget fra mine 4 små salgssteder på Ærø vil dale en hel del igennem de næste 10 år.
Nettos overtagelse
- Hvis jeg havde sagt nej til Nettos planer, kunne kommunen med god samvittighed sige: Du sagde nej til Netto, så nu må det blive din egen sag at få fjernet alle tankene og bygningerne når du opsiger din lejekontrakt.
- De økonomiske ansvarlige politikkere mener en udlejning af grunden til Netto er en god ide. Udover at kommunen spare et meget stort million beløb til oprensning af grunden, får man også en bygning der ikke dominerer området i samme svære grad.
- At bibeholde “rustne gamle siloer” mener jeg ikke er en god ide. Hvis man ikke er omstillingsparat, får vi øboer i fremtiden det meget svært.
- Et Netto i Marstal reder ikke Ærø, men vi må være positive over for nye tiltag i Marstal ligesom de er i Søby, hvor de har kæmpet for at få brugsen ned på havnen, til gavn for færgerne og de maritime kunder.
Ejgil Clausen og historien
- Min far var i 1938 færdig-uddannet som mejerist fra Marstal mejeri. Min mor stod i købmandsforretning der hvor søfartsmuseet ligger.
- Idag er alle mejerierne nedlagt og søfartsmuseet har for længst overtaget købsmandsbutikken til gavn for Marstal.
- Da jeg gik på navigationsskole i 1972, var der i den centrale del af Marstal 6 købmandsforretninger, 1 brugs, 6 bagere, 4 slagterforretninger, 2 grønthandlere, et grønsagsmarked på torvet samt et par kiosker. Herudover var der en Brugs i Græsvænge samt købmand, slagter og bager i Ommel.
- Vi navigatør-elever handlede altid ved den lille købmand. Pengene var små og han gav altid kredit med et smil, også selvom vi vækkede købmanden kl. 02 om natten for at købe en kasse øl. Når klokken blev 05.30 om morgenen, gik vi bagom hos en af de lokale bagere og købte morgenbrød. Det var en super hyggelig tid.
- I dag er der 1 købmand, 1 kiosk og Brugsen som erstatning for de 23 forretninger. Derimod er antallet af tøjbutikker og spisesteder, nogenlunde det samme som i 1972.
Ejgil Clausen, Øboens Olieprodukter.