Udbygningen af Svendborg Havn, så de kan rumme de kommende 2 nye Ærøskøbing-færger, er nu lagt i ramme: Det nuværende havneområde forlænges med 55 m.
Der har været flere modeller i spil.
* At flytte færgehavnen over i den østlige del af Svendborg Havn, så der blev bedre sammenhæng mellem den gamle bydel og den nye rekreative havn.
* At tage en større del af det nuværende havneområde til opmarchplads for de ekstra biler til Ærø. Det vil dog stoppe sammenhængen mellem den gamle by og havnen yderligere.
* Forlængelse af kajen. Det vil genere udsigt for hotel og boliger.
Når kapaciteten af biler til Ærø øges vil biltrafikken stige i Svendborg, vurderer ingeniørfirmaet Niras, der har udarbejdet Forslag til indretning af Svendborg Havn.
Bilpreset er dog ikke markant: Der vil kun være større kødannelse ved det signalregulerede kryds Toldbodvej/Jessens Mole, hvor køen kortvarigt vil knap fordobles fra de nuværende 186 m, når der er pres på.
Der kan desuden indføres et særligt tømningsprogram i signalanlægget til at minimere generne yderligere.
Derfor vil de trafikale konsekvenser være begrænsede, da spidsbelastninger kun vil vare få minutter, hvorefter trafikken hurtigt vil vende tilbage til normal afvikling igen.
Trafikken til færgen ankommer spredt over 1 time med størst tilstrømning 10-30 minutter før afgang.
Betaleren
Niras-analysen er udarbejdet for Ærø kommune - det er Ærø der skal betale for havneudvidelsen i Svendborg, da det kun er Ærø der ønsker større færger.
Svendborg får ikke noget ud af udvidelsen, da bilister til færgen kun sjældent stopper og handler ind i Svendborg. Det samme gælder togpassagerer, som småløber fra stationen til færgen og omvendt.
Se Niras-analysen HER.