- Alle lokalplaner på Ærø gælder på landjorden, og selve havnebassinerne er ikke omfattet af lokalplanerne, siger formand for Ærøs havneudvalg Lennart Mogensen, som mener det er forkert når Ærø Dagblad skriver, at loven brydes ved at give lov til flydende hoteller i lysbådehavnene, når bebolese er forbudt.
Havneudvalget har givet tilladelse til 4 små flydende hoteller i lystbådehavnene i Ærøskøbing og i Marstal, kaldet flotelller. Ifølge lokalplanerne må der ikke være beboelse i lystbådehavnene, men om det siger Lennart Mogensen:
- Vandet hører ikke med i lokalplanerne og en kommuneplan er jo et individuelt værktøj for hver kommune. Skriver man ind at der ikke må laves noget bestemt på et bestemt sted, skal lokalplanerne følge kommuneplanen.
- De omtalte floteller kan sejle, det er ikke bygninger.
Ud fra disse synspunkter mener Lennart Mogensen at havneudvalget er på sikker grund med at give tillaldelse til flotellerne.
I dagsordenen til havneudvalgets møde stod der dog, at for ikke at komme i karambolage med lovgivningen vil flotellerne få status af lystbåde.
Reglerne for floteller
Det skal bemærkes, at Ærø Dagblad intet har imod floteller, men udelukkende nævner, at det kræver borger-høring og lokalplans-ændring.
I statens "Vejledning om lokalplanlægning for husbåde", som også omfatter når både anvendes til erhverv (Læs Flotel), står der tydeligt at vandet OGSÅ er underlagt reglerne. Se HER.
Ærø Dagblad har lavet en række citater fra Vejledningen som dokumentation:
"Et areal der i en lokalplan der er udlagt til lystbådehavn, ikke på grundlag af dispensation fra lokalplanen kan tages i brug til anvendelse til husbåde. Anvendelsen til fast beboelse adskiller sig væsentligt fra formålet med en lystbådehavn."
Lokalplanens grænser
"Lokalplanlægning for områder til husbåde vedrører såvel de vandarealer hvor husbådene skal placeres, som landarealer der er nødvendige for at sikre adgang, parkering, affaldshåndtering osv. Lokalplanområdet vil bestå af matrikulerede landarealer, evt. umatrikulerede landarealer, og en del af søterritoriet i havnen.
Ved lokalplanlægning af husbåde til anden anvendelse end helårsbeboelse, herunder klubhuse, restaurant, kontor, café, teater, spillested eller andre former for erhverv, kan principperne i denne vejledning anvendes. Det skal bemærkes at anden anvendelse end boliger som udgangspunkt er mindre støjfølsom end boliger; forholdet er bl.a. omtalt i Miljøstyrelsens vejledning om ekstern støj i byomdannelsesområder (nr. 3/2003).
" etableringen af bebyggelser med husbåde i eller ved kystnærhedszonen i de fleste tilfælde vil være i konflikt med intentionerne i planloven, herunder med forbuddet mod nye sommerhusområder i kystnærhedszonen. Dette fremgår af planlovens § 5 b".
Hvor kan husbåde anbringes
Husbåde kan anbringes på søterritoriet.
Vandarealet i en havn udgør en del af søterritoriet. Dette medfører at vandarealet enten er omfattet af bestemmelserne i lov nr. 326 af 28. maj 1999 om havne med senere ændringer, eller af statens højhedsret over søterritoriet. Både loven og højhedsretten indebærer at anbringelse af husbåde forudsætter tilladelse fra havnemyndigheden og/eller Kystdirektoratet, og at etablering af faste anlæg i visse tilfælde kræver tilladelse fra Kystdirektoratet.
Det skal i den forbindelse bemærkes at det kan være nødvendigt at få tilladelse fra Kystdirektoratet til ændring af anvendelsesbestemmelsen i en eksisterende tilladelse til etablering af havne/lystbådehavne, selvom havnen/lystbådehavnen ikke skal udvides eller ændres som følge af anbringelse af husbåde.
Hvad kan/skal en lokalplan for husbåde regulere
En lokalplan for husbåde vil oftest omfatte såvel land- som vandarealer. Afgørende for om et emne kan reguleres i en lokalplan, er følgende kriterier:
1. Har bestemmelsen i lokalplanen hjemmel i planlovens ”lokalplankatalog”, § 15, stk. 2.
2. Er der en planlægningsmæssig begrundelse for bestemmelsen.
3. Er planbestemmelsen forenelig med lovgivningen i øvrigt. Denne betingelse er en følge af at en lokalplan ikke uden særlig hjemmel kan tilsidesætte bestemmelser i anden lovgivning.
4. Er planbestemmelsen forenelig med særlige ulovbestemte regler for vandarealer (højhedsretten over søterritoriet).
Det skal i den forbindelse bemærkes at det kan være nødvendigt at få tilladelse fra Kystdirektoratet til ændring af anvendelsesbestemmelsen i en eksisterende tilladelse til etablering af havne/lystbådehavne, selvom havnen/lystbådehavnen ikke skal udvides eller ændres som følge af anbringelse af husbåde.
Hvad kan/skal en lokalplan for husbåde regulere
En lokalplan for husbåde vil oftest omfatte såvel land- som vandarealer. Afgørende for om et emne kan reguleres i en lokalplan, er følgende kriterier:
1. Har bestemmelsen i lokalplanen hjemmel i planlovens ”lokalplankatalog”, § 15, stk. 2.
2. Er der en planlægningsmæssig begrundelse for bestemmelsen.
3. Er planbestemmelsen forenelig med lovgivningen i øvrigt. Denne betingelse er en følge af at en lokalplan ikke uden særlig hjemmel kan tilsidesætte bestemmelser i anden lovgivning.
4. Er planbestemmelsen forenelig med særlige ulovbestemte regler for vandarealer (højhedsretten over søterritoriet).
Økonomi- og Erhvervsministeriet har tilkendegivet at husbåde og flydende konstruktioner der anvendes til beboelse, erhverv eller lignende formål, er omfattet af bygningsreglementerne. Det indebærer at de også må karakteriseres som bebyggelser i relation til planloven.
Det er i den forbindelse et væsentligt element at offentligheden – herunder erhvervsvirksomheder og de der bor og færdes i området – gennem lokalplanprocessen får mulighed for at forholde sig til planerne inden de vedtages.
En kommune kan således lokalplanlægge for husbådsrelaterede forhold – kommunen har lokalplanret. Placering af et antal husbåde vil desuden kunne have en sådan påvirkning af det omgivende miljø at det udløser lokalplanpligt.
Reglerne om lokalplanpligt skal for det første sikre, at kommunalbestyrelsen – før et større byggearbejde iværksættes – foretager en planlægningsmæssig vurdering af konsekvenserne af projektet. Reglerne skal desuden sikre, at den interesserede offentlighed og berørte myndigheder får lejlighed til at kommentere – eventuelt at modsætte sig – planens indhold.
Spørgsmålet om lokalplanpligten er overholdt, er et retligt spørgsmål som kan påklages til Naturklagenævnet (Pl. § 58, stk. 1, nr. 4).
Forholdet til kommuneplanen
Forslag til lokalplan for husbåde må naturligvis tage udgangspunkt i de overordnede mål og rammer for udviklingen i kommunen der er fastlagt i kommuneplanen.
Det vil i mange tilfælde være nødvendigt at udarbejde tillæg til de gældende kommuneplaner efter reglerne i lovens kapitel 6."
Så vidt lovgivningen om floteller, husbåde og lignende.