Der skete ikke nok i Marstal efter Nationalmuseet havde brugt 39 millioner på at restaurere sejlskibet Bonavista, så museet flyttede i 2019 skibet til Holbæk. Nu får Marstal lov at leje skibet 1 måned hver sommer fra 2022.
Kontakt
Nationalmuseet
Museumschef Peter Henningsen
peter.henningsen@natmus.dk
Efter restaureringen i 2012 overtog Marstal Søfartsmuseum driften af det 2-mastede skib, i fagsprog kaldet en skonnert.
Planen var at det skulle være et stort aktiv for Marstal med ture for turister og skoler, men aktivitetsniveauet var for lavt, så til sidst besluttede Nationalmuseet, som ejer skibet, at overtage driften og flytte det til museets vinterværft i Holbæk havn.
At Bonavista forsvandt gik ud over den lokale selvfølelse, for skibet er bygget i Marstal i 1914, og der blev lagt mange kræfter i restaureringen fra 2008-2012 af Marstal Søfartsmuseum og lokale aktører.
Lejeaftalen
Det er ikke offentliggjort hvor stor lejen af skibet med 3-mands besætning bliver. Nationalmuseet vil ikke tjene på udlejningen, men kun have sine løn- og øvrige driftsudgifter dækket. Et godt gæt vil være i niveauet 250-300.000 kr for 1 måned.
Det bliver nu Marstal Søfartsmuseums opgave at få økonomi i det ved at udleje skibet til lystfiskere og turistsejlads hvert år i juli måned.
- Skulle Marstal Søfartsmuseum ønske at leje Bonavista på andre tidspunkter, vil det også være en mulighed, siger Nationalmuseets fartøjsansvarlige, museumschef Peter Henningsen, til Fyns Amts Avis.
Aftalen træder først i kraft fra juli 2022, dog vil Bonavista allerede i år lægge til i Marstal fra lørdag den 18. juni - onsdag den 22. juni.
Historien bag skibet
Da Bonavista blev bygget i Marstal i 1914 havde byen 261 større transportskibe og 132 fiskefartøjer.
Bonavista og 109 andre skonnerter fra Marstal sejlede klipfisk fra Newfoundland i Canada til Middelhavet i perioden 1900-1939, hvorefter verdenskrigen stoppede fiskeventyret.
Bonavista er 26 m og er bygget af skibsbygmester Ludvig Johansen. Køber var skibets reder og kaptajn J.E. Christensen.
I 1926 fik Bonavista sin første motor, og i 1959 blev den solgt til Aalborg og skiftede navn til Thomas.
I 1971 købte rederiet Thuesen skibet og omdøbte det til Syveren, men i 1975 fik det sit oprindelige navn tilbage. Frem til 2000 blev skibet brugt til sejlads med lystfiskere og chartergæster.
I 2000 var Bonavista ved at blive solgt til USA, men det statslige Kulturværdiudvalg stoppede salget. Udvalget købte skonnerten, som derefter overgik til Nationalmuseet.
Restaureringen begyndte i 2008 på det daværende Ebbes Bådebyggeri i Marstal, hvor næsten alle planker og spanter i skibet blev skiftet. I 2012 var restaureringen færdig og skibet blev søsat igen i Marstal.