Ærø skal have 2 nye el-færger, men hvis de ikke begge skal overnatte i Ærøskøbing kan der spares et havneanlæg. Tanken er, at den ene færge bliver i Svendborg, i stedet for som nu, at begge færger skal ende deres aftenture i Ærøskøbing.
Det negative for Ærø vil være, at personalet på Svendborg-færgen vil have bopæl og betale skat i Svendborg, mens Ærøskøbing-færgens personale vil bo på øen, og betale skat dér.
For en lille kommune som Ærø er det ikke helt ligegyldigt, for 60-70 personer betaler i dag skat fordi de arbejder på Ærøskøbing-færgerne (Læs: Overnatning på Ærø), og derfor har bopæl og skattebetaling på Ærø.
Så selvom det er mere effektivt, hvis en færge ikke skal sejle næsten tom tilbage til Ærø om aftenen, så kan det give god penge-mening (for Ærø).
Godt og skidt
For at se på fordele og ulemper er der lavet en analyse, som siger:
* At det vil være lettere at få personale - Ærøfærgerne har aflyst en række afgange her i sommer, fordi der ikke var personale nok, fordi de skulle bo på Ærø.
* I Svendborg er der 1 færgeleje, mens der i Ærøskøbing er 2 - og de skal nybygges til de nye større elfærger. Og færgeleje 2 i Ærøskøbing er lige nu kun soveplads for færgen.
Så samlet set er der kun fordele udfra det rationelle at fordele de 2 færger.
MEN.
* Hvis 1 færge går i stykker, så kan den anden færge ikke lægge til i Ærøskøbing. Det samme problem er der dog lige nu i Svendborg, som kun har 1 færgeleje. Og de nyeste elfærger har meget få nedbrudsdage - det er jo reelt en stikkontakt der tændes og slukkes for. De første elfærger, hvor Ærø har Ellen fra 2019, havde voldsomme problemer med overophedning i batterier, men det er løst på nye elfærger.
SWOT
For at afklare havnemodellen har Ærø Kommunes Færgegruppe lavet en analyse af styrker, svagheder, muligheder og farer, kaldet SWOT-analyse (Strenghts, Weaknesses, Opportunities & Threats).
Her er oversigten:
Styrker:
* Den åbenlys økonomiske fordel i, at man kun skal bygge ét leje i Ærøskøbing.
* Mulighed for en tidlig færge fra Svendborg med tidligere ankomst end nu. Eksempelvis afgang kl. 0600 med ankomst kl. 0715 (håndværkere, servicefirmaer, gods- og
varetransport, hvilket er efterspurgt).
* Færgen som overnatter i Svendborg vil have lettere ved at få adgang til reservedele og service fra fastlandet, også om natten.
* Der vil ikke være forskel i sommer- og vinterfartplan. Det vil gøre det væsentligt nemmere at tilbyde fastansættelser = bedre mulighed for fastholdelse af medarbejdere.
* Reduceret behov for oplæringstimer til sommerafløsere = besparelse.
Svagheder:
* Det vil kræve tilpasning af sejlplaner. En færge kan ikke stoppe tidligt i lavsæson/weekend.
* Især i vinterhalvåret vil der være en del overflødige ture med meget begrænset belægning.
* Ladefaciliteter er påkrævet i begge havne, dvs. at udgifter til ladestationer i begge havne er forudsætning.
* Dårligere driftssikkerhed. Stor sårbarhed ved nedbrud på en færge som ligger defekt i et leje.
* Ved større antal besætningsmedlemmer bosiddende på Fyn fjernes en større del af beskatningsgrundlaget for Ærø Kommune.
* Mindre fleksibilitet v. sygdom hos besætningen, da besætningen fra den anden færge ikke som nu kan træde til.
Muligheder:
* Større rekrutteringsområde for besætningsmedlemmer.
* Hvile om natten foregår ombord. Ingen behov for hvilerum i land.
* Mulighed for at lave nogle gode tørner som i vid udstrækning tilgodeser besætningsmedlemmets bopælsadresse.
* Mulighed for at lave attraktive tørner. 9 ”døgnvagter” af ca. 17 timer er 153 timer.
* Selv om man overnatter i Svendborg kan man godt fastholde, at besætningsskift sker på Ærø. Det vil give mulighed for at lave blandede besætninger.
* Færgen som overnatter i Svendborg kan fungere som parkeringsplads for førerløse godsbiler og postbiler.
* For at få det til at gå op, vil det være nødvendigt enten at fjerne eller tilføje en tur i sejlplanen, da færgerne bliver nødt til at sejle lige mange ture for at gøre plads i færgelejet:
- Ved at fjerne en tur, kan der spares ca. 2 mio. kr. årligt
- Ved at tilføje en tur, gives der bedre service på den sociale rute.
Trusler:
* For at få det til at gå op, vil det være nødvendigt enten at fjerne eller tilføje en tur i sejlplanen, da færgerne bliver nødt til at sejle lige mange ture for at gøre plads i færgelejet:
- Ved at fjerne en tur reduceres indtægterne og giver dårligere serviceniveau på ruten.
- Ved at tilføje en tur, vil det koste ca. 2 mio. kr. mere årligt.
* Skal besætningen håndtere eventuelle alarmer ombord om natten vil dette reducere hviletiden (som skal være minimum 6 timer). Vil blive vanskeligt at forsvare over for
Søfartsstyrelsen.
* Mange besætningsmedlemmer fra Fyn reducerer skattegrundlaget for Ærø Kommune.
* Risiko for forskellige kulturer ombord hvis man laver rene Ærø- og Svendborg-besætninger.
Endeligt skal det noteres, skriver færgegruppen, at man godt kan lade en af færgerne overnatte i Svendborg og på den måde høste de fordele, der er ved den løsning, selvom man vælger at lave 2 lejer i Ærøskøbing.
De 2 lejer i Ærøskøbing vil så være med til at forbedre/sikre driftssikkerheden, om end den potentielle besparelse ved at reducere antallet af færgelejer ikke gør sig gældende.