Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

Ny Als-bro til 22 milliarder vil få turismen til at vokse på Ærø

20. december 2024

Send til en ven

En bro fra Søby-færgens anlægsplads i Fynshav på Als til Faaborg er kommet et skridt nærmere med en ny analyse fra Transportministeriet, der viser, at projektet kan bygges for 22 milliarder.  

Planen er, at broen starter ved Søby-havnen i Fynshav på Als og lander på den sydlige spids af Horneland på Fyn lidt vest for Faaborg.

Løsningen består af en skråstagsbro, som på Øresund, hvor skibene sejler, og en bro-dæmning, som på den vestlige side af Storebælt , på resten af strækningen.

Broen bilver 11 km fra kyst til kyst.

Hvis det i 2025 besluttes at bygge broen, vil der forventeligt først være en bro klar i 2032.

Betydning for Ærø

Ærø vil blive påvirket af broen på flere måder:

* Det bliver langt hurtigere for tyskere at køre til Søby-færgen i Fynshav, fordi der sker udvidelse af vejen fra Sønderborg til Fynshav. Fra den tyske grænse til Ærøfærgen vil det fremover tage 30-35 minutter.

* Det bliver en helt ny hurtig mulighed for sønderjyder og tyskere for at tage til Fyn på ferie og business. Det vil smitte af på Ærø med flere besøg når turister er på rundtur på Fyn og det sydfynske øhav (Læs: Ærø).

* Det kan (måske) få nogle turister sydfra vælge den lette køretur til feriemål på Fyn, fremfor den mere besværlige færgetur til Søby.

Samlet set vil det få tyskere til at opleve Fyn som lige så let som Jylland som feriemål - og det vil give milliarder i ekstra Fyn-feriekroner for sommerhuse, attraktioner, butikker og restauranter.

Baggrund

På baggrund af aftalen om Infrastrukturplan 2035 har Sund & Bælt (Læs: Danmarks statslige brobyggere) og Vejdirektoratet gennemført en forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn.

Det skal afhjælpe Lillebæts-broens flaskehals, og samtidig spares der bilkørsel (Læs: Forurening).

For linjeføringer på land er der undersøgt opgradering af eksisterende strækninger til 2+1 vej med omfartsveje og udretning af kurver. 

Forbindelsen kan ikke fuldt ud brugerbetales, men kræver et tilskud på 11 milliarder med en tilbagebetalingstid på 40 år. Både Øresundsbroen og Storebæltsbroen er allerede betalt tilbage og blev til pengemaskiner lang tid før forventet.

Se rapporten HER.

 


Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
5 kommuner på Fyn har arkitektplan - Ærø har for gamle bygninger i Marstal og Ærøskøbing

For at få bygget ordentligt har 40 kommuner ud af 98 nu udarbejdet en arkitekturpolitik, som skal sikre sammenhæng i byudviklingen og bevaring af kulturarv. På Fyn er…

Her er planen for Ærø de næste 12 år - 1.076 sider

Planen for Ærøs udvikling de næste 12 år er nu vedtaget af kommunalbestyrelsen - den er på 1.076 sider. Her fastlægges, hvor der skal være mere by, natur…

Marstal skal fornyes med 5 millioner og idéer

På den ene side er Marstal ved at overhale Ærøskøbing som det kulturelle centrum på Ærø, og på den anden side er livet i gågaden dø…

Se den nye Netto i Ærøskøbing

Byggeriet af den nye Netto i Ærøskøbing nærmer sig - den udvides ved flaskautomaten med 265 kvm til 1.265 kvm på den 3.200 kvm store grund.

Ingen Netto i Marstal i den nye Kommuneplan 2025-2037

Selvom Kommunalbestyrelsen i januar 2024 vedtog, at udvide Marstals bymidte ned til færgehavnen og dermed gøre plads til en havne-Netto, så er den mulighed skrevet ud af den 742…

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk