Hvis den nye Kommuneplan bliver vedtaget som den foreligger, så vil kulturprojektet Motorfabrikken Marstal få problemer, for den ligger udenfor den nye bymidte på havnen.
Motorfarbrikken fik i foråret en ny 3-årig dispensation til sine kultur-i-et-havneområde med den begrundelse at der snart ville komme en ny kommuneplan og efterfølgende lokalplan der permanent ville lovliggøre brugen.
Men hvis den nye 12-årige Kommuneplanen vedtages til februar med den planlagte lille udvidelse af bymidten, som stopper ved Pakhusvej, så kan Motorfabrikken ikke få en permanent tilladelse, da den vil ligge i et kun-havneaktivitets-område.
Motorfabrikken Marstal
Kulturprojektet Motorfabrikken Marstal blev i 2017 startet af 3 københavnere, som havde rødder tilbage i Marstal-området.
Motorfabrikken Marstal er siden 2018 blevet toneangivende i byens kulturliv med sine koncerter, kurser og arrangementer.
I 2019 solgte de 3 initiatvtagere bygningerne til en nyoprettet Fonden Motorfabrikken Marstal, således at støttemidler gik til det almennyttige.
Samlet set er der nu kommet 6 millioner i fondsstøtte med A.P. Møller-familiens fonde som de mest generøse.
Aktiviteter
Det er de 3 initativtagere som ejer selve aktiviteterne gennem deres selskab Motorfabriken Marstal ApS, mens fonden står for bygningens istandsættelse og drift.
Motorfabriken Marstal Aps driver:
1) Maritimt iværksætterhus - kontorfællesskabet Dynamo.
2) Værksted og motorsamling af gamle og nye maskiner.
3) Konferencer, kurser og koncerter.