Ærø har fået 6 millioner i tilskud til Marstal-Dunkær-cykelstien, men fik sidste år afslag på Bregninge-Olde-Ærøskøbing-Dunkær cykelstien.
2022 er udnævnt til Cyklens År og der er afsat 200 millioner til nye cykelprojekter - det er det hidtil højeste beløb. Tilskuddet er på 50 % af projekternes pris. Ansøgningsfristen er den 31. marts.
Afslaget
Ærø søgte sidste år om 2 strækninger til 26 millioner, og det var nok en kende for optimistisk, når der gennemsnitligt blev givet 3,5 millioner - der blev uddelt i alt 135 millioner.
Ærø har med sidste års afslag i bagagen og et succesrigt cykelprojekt, der blev indviet i juni 2021, dog gode muligheder for at vinde 1 strækning. Dels fordi øen blev forbigået i 2021 og dels fordi Ærø har vist, at de miljørigtige projekter faktisk gennemføres (vi glemmer lige solparken i Thorup).
De 2 ønskede projekter skal fortsætte langs hovedvejene:
* Fra Dunkær over Olde og til Bregninge.
* Fra Olde til Ærøskøbing.
Cykelstien fra Bregninges østlige ende til Olde vil blive på 4,4 km, og lægges på den sydlige del af vejen.
Strækningen fra Olde, i krydset hvor man kører ned til genbrugspladsen, og til Ærøskøbing vil blive på 3,8 km - her lægges cykelstien på den østlige side af vejen.
Cykelstien fra Bregninge til Dunkær vil koste 14 millioner, mens cykelstien fra Olde til Ærøskøbing vil koste 12 millioner.
Kommunalbestyrelsen har desuden vedtaget, at cykelstierne også føres gennem landsbyerne, dog undtagen i Vindeballe, hvor der skal cykles gennem den gamle hovedgade.
Aldrig Bregninge
Lokalrådet i Bregninge har i årevis kæmpet for bedre trafikforhold, men cykelstien komme til at stoppe ved landsbyens start.
Realistisk set kommer der aldrig cykelsti gennem Bregninge, for det vil kræve, at der skal nedrives 8-10 huse, da Bregninge er en klassisk vejlandsby hvor mange huse ligger helt ud til vejkanten.
Desuden drejer vejen gennem Bregninge 90 grader for enden af en bakke, og det vil give mange ulykker med en god bred cykelsti hvor der kommer fuld fart på.
Baggrund
Ærø fik i 2018 en støtte på 6 millioner til cykelstien fra Marstal til Dunkær, som åbnede den 5. juni sidste år. Den kostede 18 millioner.
Som led i Aftale om Infrastrukturplan 2035 vedtog Folketinget i i juni 2021 at der blev afsat 200 millioner til cykelstier eller cykeludviklingsprojekter i 2022 - og frem til 2035 i alt 3 milliarder kr til cykelprojekter.
Året før kom ”Aftale om grøn omstilling af vejtransporten”, men her blev Ærø som nævnt forbigået da pengene blev uddelt i forsommeren.
Det er Vejdirektoratet som vurderer Ærøs og andre kommuners projekter og indstiller til transportministeren og forligskredsen hvilke projekter der skal støttes.