Det er nu vedtaget, at bymidten i Marstal udvides med 14.000 kvm ned til værftet, færgelejet og hen til Pakhusvej.
Området er lidt mindre mod syd end der oprindelig var lagt op til i forslaget der blev sendt i høring hos byens borgere.
Fra tomgang til Netto
Debatten startede for alvor, da Salling Group i 2020 tilbød at købe en ca 3.500 kvm grund mellem færgelejet og værftet, for at bygge en Netto-butik.
Det var der opbakning til fra kommunalbestyrelsen, som i mange år havde set, at aktiviteterne på havnen langsomt var døde og rod havde forgrenet sig.
Men en stærk lobby omkring Søfartsmuseet og den daværende direktør Erik Kromann ønskede ikke forandringer på havnen, da den, som det blev sagt, var autentisk.
Da det samtidig var kommunen selv som ejede hele grundarealet på havnen, så stod havnen som den var, for en kommune må ikke drive byudvikling i eget regi.
Men så kom Netto og gav et købstilbud, dels til kommunen som ejer grunden og dels til lejeren af grunden, Øens Olieprodukter.
Eneste udfordring var, at Kommuneplanen fra 2009 sagde, at havnen kun måtte bruges til havnerelaterede aktiviteter.
Da alle kommuner hvert 12. år skal udarbejde en ny kommuneplan, så lå det derfor ligefor, at få ført bymidten ned til havnen i Kommuneplan 2021-2033.
Hvad vil Netto
Nettos udfordring er, at deres butik i Ærøskøbing er så stor en succes, at hvis de overskrider lukkelovens grænse på 36 millioner i omsætning så skal de holde lukket på Ærøs store turistdage: I påsken, grundlovsdag, St. Bededag, Kr. Himmelfartsdag, 1. og 2. pinsedag, juleaftensdag, 1. og 2. juledag og nytårsdag.
At der så samtidigt er et stort hul i markedet i Marstal, fordi Coop-koncernen, der står bag Brugsen, ikke har åbnet en Fakta-discountbutik er en anden faktor:
Brugsens priser er i forhold til Netto for dyre, og derfor kører mange i dag til Ærøskøbing og handler, ligesom Brugsen lukker kl 19, mens Netto holder åbent til 22.
Og Brugsen holder lukket på helligdage (Læs: Når feriegæster er på Ærø), mens Netto har åbent alle årets dage.
Marstals problem
Selvom havnen er autentisk, så er den ikke et sted hvor turisterne flokkes: At se på lettere forfaldne bygninger i stålplader og rod har kun interesse for en meget begrænset flok, og de lægger for få penge i byen.
Og den nuværende gågade, som reelt er bymidten, er fragmentarisk og butiksudvalget er relativt jævnt. Butikkerne servicerer mere Marstal-boerne end spendérglade turister. Der er ingen eksklusive butikker i Marstal.
Samtidig er Marstals eneste turistattraktion, Søfartsmuseet, for lille og uden fornyelse eller særudstillinger. Gæsterne kommer 1 gang og er meget glade, men der venter ikke en ny oplevelse næste år. Derfor er besøgstallet lavt i forhold til at der kommer 350.000 gæster til øen hvert år.
Marstal har, som tidligere stor værfts- og søfarts-by, en drøm om fortidens storhed, derfor tales der hele tiden om maritime potentialer, men det giver ikke arbejdspladser.
Kun turismen kan løfte byen, og hvis det skal være hele året, så skal det været luksus-segmentet der skal satses på, for de rige bruger som de eneste gerne penge på lækre oplevelser også i vinterhalvåret.
Brugsens problem
Brugsen har det klassiske problem for almindelige supermarkeder: Alle vil have billige priser, men mange vil også gerne flotte sig en gang imellem og købe noget lækkert. Brugsen i Marstal har sat sig mellem de 2 stole, og det går sålænge der ikke kommer lokal konkurrence.
Samtidig er Brugsen spærret inde i den gamle bydel, med dårlige tilkørselsforhold og P-pladser, og det kan selv den bedste brugsuddeler ikke løse.
Så når Netto åbner i 2023, så må Brugsen finde nye veje - det kunne fx være en Fakta og en Irma i samme bygning, så både det billige og det dyre var repræsenteret. (Den model har Sallingkoncernen selv forfulgt i BIG i København, hvor de har deres nye Netto og Føtex med samme indgang).
Kommunalbestyrelsens problem
Det har givet alvorlige bølgeskvulp ved kommunalvalget, at udfordre folkene omkring Søfartsmuseet, for Venstre blev savet midtover og mistede 2 ud 3 pladser og formanden røg ud. Socialdemokratiet gik lidt tilbage og Konservative, som har højborg i Marstal, blev kun reddet af et valgforbund med de Radikale - ellers var de blevet skåret fra 3 til 2 mandater.
Men omvendt, som den kommende borgmester sagde på kommunalbestyrelsesmødet, så bliver politikerne nødt til at tage ubehagelige beslutninger til gavn for hele samfundet, selvom der forståeligt nok er lokale protester.
Nu har kommunalbestyrelsen taget det store skridt taget væk fra luftkastellerne om maritime potentialer og ind i en turistmæssig fremtid, hvor havnens 14.000 kvm bliver til cafeer, restauranter og gallerier - det har man mange steder, og det er gæsterne rigtig glade for.
At det skulle være en Netto der skulle få Marstal ind i en udviklingsfase er lidt tragikomisk. Men hellere det end skibet er sunket - for det er der ikke meget (maritimt) potentiale i.
PS. Den nye byhavn kommer i høring en ekstra gang her i januar måned.