Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os


  • Støt Ærø Dagblad

    Uafhængigt dagblad

    Indsæt valgfrit beløb på
    Konto 4180 0012803370

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon
Læs også: københavnsdagblad.dk   |   odensedagblad.dk   |   ålborgdagblad.dk   |   århusdagblad.dk   |   aeroedagblad.dk   |   danmarksdagblad.dk

Odense og Ærø er bedst til at få unge i arbejde og uddannelse

15. september 2025

Send til en ven

Kun uddannelsesbyen Odense er bedre end Ærø til at få unge i arbejde og uddannelse af alle Fyns kommuner. Det viser en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Kontakt

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Troels Lund Jensen
Chefanalytiker
tlj@ae.dk

PÅ Ærø er der 30 unge som går hjemme uden at lave noget, de er hverken i arbejde eller uddannelse. Det svarer til 6,8 %, hvor gennemsnittet på landsplan er 6,6 %.

Til sammenligning er der næsten dobbelt så mange på Langeland, med 13 %, der ikke er i gang. For Svendborg og Fåborg er det 8 %.

Danmark
44.600 unge på 15-24 år har grundskolen som højest fuldførte uddannelse og er hverken i gang med en uddannelse eller i beskæftigelse.  

Andelen af unge uden job og uddannelse er steget i 68 kommuner fra 2023 til 2024.

Kommunerne med den højeste andel unge uden job og uddannelse ligger i Syd- og Vestsjælland og på Fyn.

Andelen af unge uden job og uddannelse er lavest i de større byer og i kommunerne omkring hovedstaden.

Plan i 2017

Siden 2016 er andelen uden job og uddannelse faldet i Københavns-området, Nordsjælland, Østsjælland og Østjylland, men steget i resten af landet.

Folketinget aftalte i 2017 en målsætning om, at andelen af unge op til 25 år, som ikke er i uddannelsessystemet eller på arbejdsmarkedet, skulle være halveret i 2030 fra det daværende niveau på 7 %. Altså må andelen højest være 3,5 pct. i 2030. Aftalen formulerer også et delmål for her i 2025, hvor den skulle være nede på 5,5 %, men den er altså oppe på 6,6 %.

Se mere HER.


Rød er værst og blå er bedst.
Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Ærøs nye strategi - vil bygge 250 boliger - 17 planer

Ærø vil med en ny strategi 2026-2032 være mere konkret med hvad der skal gøres på øen. Planen kommer i høring frem til 1. september.

Ærø: Vi skrev regeringsgrundlaget - 30 planer for øen

Æør har fået alle ønsker opfyldt i det nye regeringsgrundlag, fra elfærger til let adgang til udvikling - i alt 30 planer.

Realdania giver 1,2 millioner til Ommel-madhus

Realdania-fonden giver 1,2 millioner kr til at renovere en gammel stald på Kærvej i Ommel til foreningen Spisekammer Ærø.

Ærø har landets næstlaveste vækst i indkomst - 1,7 % på 10 år

Den typiske indkomst, efter skat og inflation, er vokset med 9 % på landsplan de seneste 10 år, viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. I 77 kommuner er…

Vejbump anlægges i Bregninge, Dunkær og Olde

Der bliver nu anlagt vejbump, kaldet hævede overflader, i Bregninge, Dunkær og Olde. Prisen er 600.000 kr og er en del af Trafiksikkerhedsplanen for Ærø.

Læs også: københavnsdagblad.dk   |   odensedagblad.dk   |   ålborgdagblad.dk   |   århusdagblad.dk   |   aeroedagblad.dk   |   danmarksdagblad.dk

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk