I november 2024 droppede Kommunalbestyrelsen købet af 2 nye elfærger, der skulle sejle mellem Ærøskøbing og Svendborg. Årsagen var en fordobling af prisen til 8-900 millioner kr.
Tilbage i 2021 fik Ærø tilsagn om et statstilskud på 72 millioner kr til indkøb af grønne færger. Siden da har en styregruppe stået for forløbet, men 5 ting løb af sporet:
* Priserne på stål og andre materialer til frgebyggeri er steget voldsomt.
* Værfterne tager markant mere for deres færgebyggerier end tidligere.
* Der skal nybygges i Ærøskøbing en kaj foran Netto, da det gamle kaj-anlæg ikke kan genbruges, da et større kaj-anlæg til de store færger ville betyde at den gamle havn bliver lukket inde.
* Svendborg vil ikke betale for kajanlægget i Svendborg, da færgen kun gavner Ærø, mener Svendborgs kommunalbestyrelse.
* Ladeanlæg til opladning af færgerne i Svendborg og Ærøskøbing er langt dyrere end forventet.
Ny model
Da det ikke bliver billigere i fremtiden at bygge elfærger, så vil kommunalbestyrelsen se på:
* Hvor stort behov er der for biler og passagerer - Ærøs udvikling.
* Regnemodel, så man kan vurdere hvad ændringer i størrelsen vil betyde for økonomien.
* Kan de 2 nuværende færger ombygges fra disel- til eldrift.
* Hvor hurtigt må man sejle i Svendborg-området (Læs: Uden at bølgerne fra skibene påvirker vandmiljøet og kysterne for meget).
* Er hydrofoil- eller katamaran-færger en mulighed (Læs: Hurtigfærger der skøjter på vandet).
* Kortere overfartstid.
* Andre energiformer end el.
Planen er, at administrationen skal gennemgå mulighederne og fremlægge det til oktober overfor kommunalbestyrelsen. Som derefter skal beslutte hvad der skal ske.
Se mere HER.