Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os


  • Støt Ærø Dagblad

    Uafhængigt dagblad

    Indsæt valgfrit beløb på
    Konto 4180 0012803370

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon
Læs også: københavnsdagblad.dk   |   odensedagblad.dk   |   ålborgdagblad.dk   |   århusdagblad.dk   |   aeroedagblad.dk   |   danmarksdagblad.dk

Oplevelsescenter i Ærøskøbing overlever - skibsvrag skal fjernes

23. januar 2025

Send til en ven

Oplevelsescentret Det Gamle Værft på havnen i Ærøskøbing overlever efter det har fået eftergivet husleje og et tilskud på samlet en halv million kr fra kommunen.

Kulturudvalget og Havneudvalget støtter op om den aktuelle redningsplan, som lederen af Udviklingsfonden Værftet Julie Leerskov har fremlagt (Note: Er ikke i familie med redaktør af Ærø Dagblad, Carsten Lehrskov Schmidt).

For at redde projektet foreslog den daglige leder Julie Leerskov, at det sker i 6 dele:

1. Den blå hal lejes for 2.600 kr om måneden til tøj- og designbutik som nu. Vil fortsat tage personer ind der skal i jobtræning fra Ærø Job- og Voksencenter. Her vil Havneudvalget have undersøgt hvad markedslejen er - det kan ellers opfattes som skjult kommunestøtte.

2. Gratis leje af den grå hal, der anvendes til kultur og info om hav, miljø, søfart og historisk håndværk. Her vil Havneudvalget have undersøgt hvad markedslejen er - det kan ellers opfattes som skjult kommunestøtte.

3. Gratis bedding (Læs: Ophalerområde) til Udviklingsfondens sejlskib Fylla, der sejler med blandt andet skoleklasser. Her vil Havneudvalget have plan for hvordan udviklingsfonden vil få ryddet området over mod havneparken inklusiv bortskaffelsen af det sorte skibsvrag Angelo, der har ligget på havnen i 15 år. Der skal også laves en lejeaftale med Fylla-skibet.

4. De lave røde bygningers drift, som rummer turistkontoret og restauranten Kraut og Koala, overtages af Ærø kommune, der i forvejen ejer bygningerne. Det er accepteret.

5. Tilskud på 300.000 kr årligt fra Ærø Kommune. Kulturudvalget har bevilget de 300.000 kr for 2025 og vil have en udviklingsplan præsenteret.

6. Eftergivelse af forfalden husleje på 220.000 kr. Det har Havneudvalget nu godkendt.

Baggrund

Det er Udviklingsfonden Værftet der driver værftsområdet med 2 værftshaller og et areal for nedslidte skibe, der måske en dag skulle istandsættes. Udviklingsfonden ejer de 2 større skibe, der henligger på området: Det store Angelo og det noget mindre Vito, der blev købt i 2008.

Udviklingsfonden blev stiftet for at vitalisere havneområdet. Til formålet fik fonden 21 millioner til at bygge en ny hal og sætte gang i et socialøkonomisk projekt, hvor unge der har det svært med skolesystemet får nye muligheder: Øhavets Restaureringscenter.

Efter 4 års projektarbejde åbnede Det Gamle Værft i maj 2014.

Overblik

Den Blå Hal var oprindeligt træskibsværft og huser i dag butik og udstilling af gamle maskiner.

Den nye hal bruges til mindre kulturarrangementer og events.

Ærø Kommune ejer området og projektet blev realiseret med støtte fra Realdania med 14 millioner, Vækstforum Syddanmark med 6 millioner og Ærø kommune med 1 million.

Udviklingsfonden har også ansvaret for det 3-mastede sejlskib Fylla, som sejler med skoleklasser og institutioner. Skibet ejes af Fylla Fonden, som blev stiftet af Ærø, Svendborg og Faaborg Midtfyns-kommuner.

Skibsværftsområdets historie

I slutningen af 1800-tallet blev der i Ærøskøbing bygget mindre træskibe: Aktiviteten voksede især fra 1938–1982, da Armand Christensen var ejer af Ærøskøbing Skibs- og Baadebyggeri.

I 1980erne blev der stadig repareret mindre stålskibe på området. I 90erne var den væsentligste aktør et bådudlejningsfirma, der selv byggede sine udlejningsbåde. Fra 2002-2014 lå området hen uden aktivitet. 


Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Realdania giver 1,2 millioner til Ommel-madhus

Realdania-fonden giver 1,2 millioner kr til at renovere en gammel stald på Kærvej i Ommel til foreningen Spisekammer Ærø.

Nationalbanken: 6 gange så mange ejendomme bliver udsat for stormflod - Marstal-tab over 100 millioner

Nationalbanken vurderer, at 6 gange så mange ejendomme vil være udsat for stormflod i fremtiden. Derfor skal banker og realkredit til at se på ejendommenes eksponering, om…

Aggershøj får lov til 20-værelses hotel

Aggershøj på Møllevej i det nordlige Marstal kan fremover indrettes og drives med op til 20 hotelværelser.  Det tilsiger en ny lokalplan. I dag er det tilladt at…

2.300 ejer boliger på Ærø for 3,9 milliarder kr

Ud af en samlet befolkning på 5.700 og 4.000 husstande, så ejer 2.300 singler og familier deres egen bolig på Ærø. Det fremgår af en ny oversigt fra Danmarks…

Plan: Seniorhøjskole skal flytte ind i den lukkede Ærø Efterskole

Det er planen, at bygningerne i Tranderup, der husede den konkursramte Ærø Efterskole, skal bruges til en ny senior-højskole.

Læs også: københavnsdagblad.dk   |   odensedagblad.dk   |   ålborgdagblad.dk   |   århusdagblad.dk   |   aeroedagblad.dk   |   danmarksdagblad.dk

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk