Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Fyns
    Dagblad

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

Plan: Sådan skal Ærøs hjemmepleje for 350 beboere reddes

28. september 2024

Send til en ven

Ærøs socialdirektør er blevet fyret efter Styrelsen for Patientsikkerhed ville lukke Ærsø hjemmepleje, fordi der er ”kritiske problemer af betydning for patientsikkerheden”. Da det omfatter 7 % af Ærøs voksne befolkning var det ikke muligt. Ærø Kommune har nu i stedet udarbejdet en plan for genopretning.

Den officielle titel er "Handleplan for opfyldelse af krav i tilsynsrapport Hjemmeplejen fra Styrelsen for Patientsikkerhed."

Her er planen i sin helhed:

Tilstrækkeligt grundlag for varetagelse af sundhedsfaglige opgaver

Der udarbejdes, som supplement til de eksisterende instrukser og vejledninger i VAR (Læs: Vurdering af patienter), standardfraser for videre delegering af sygeplejefaglige opgaver fra sygeplejen til hjemmeplejen.

Udarbejdelsen af standardfraserne gør at journalisering og dokumentation bliver gjort nemmere for sygeplejen i en travl hverdag.

Endvidere sikrer standardfraserne, at sygeplejerskerne får taget stilling til og dokumenteret patientens problemer og risici således, at der er et tilstrækkeligt
grundlag for varetagelsen af de sundhedsfaglige opgaver, samt klarhed over hvilke opgaver, der overdrages til hjemmeplejen og hvornår der følges op på opgaven.

Genopretningsindsatsen består at 3 trin:

1. Sygeplejen vil gennemgå journalerne hos de 114 borgere, hvor der er videredelegeret opgaver til hjemmeplejen. Oplysningerne opdateres således, at der er et tilstrækkeligt grundlag for varetagelsen af de sundhedsfaglige opgaver.

2. Hjemmeplejen vil herefter gennemgå de samme 114 borgere og vurdere om den delegerede opgaver er tilstrækkeligt belyst og dermed, er en opgave, de har
kompetencerne til at varetage.

3. Såfremt videredelegerede opgaver sendes tilbage til sygeplejen fra hjemmeplejen evt. pga. tvivlspørgsmål eller en vurdering af at kompetencerne ikke er tilstede, vil der mellem sygeplejen og hjemmeplejen laves konkrete aftaler omkring varetagelse af opgaven.

Eksempelvis om der skal ske oplæring af personalet i hjemmeplejen eller om opgaven ikke kan videredelegeres, men skal varetages i sygeplejen.

Ligeledes vil medarbejder kompetenceskemaerne blive grunddigt introduceret til medarbejderne på ugentlige møder, samt på personalemøder.

Forsvarlig medicinhåndtering

Indsatsen med yderligere at implementere medicin instruksen vil blive styrket i hjemme- og sygeplejen.

Der er udarbejdet vejledning til print af labels med borgers navn og cpr nummer, som kan påsættes medicinen. Der laves særskilt label med ”opbevares på køl”, som gøres tilgængelige for alle i hjemme- og sygeplejen.
I hjemme og sygeplejen vil sygeplejesker og sosu-assistenter i forbindelse med næste dispensation af medicin og kontrol af dosispakning, gennemgå, hvordan medicinen er opbevaret i borgerens hjem og i de tilfælde, hvor medicinen ikke er håndteret efter medicininstruksen rette op på forholdene.

Der er taget kontakt til IT-afdelingen i forhold til at sikre at alle, inkl. vikarer, elever og studerende kan logge på Intranettet og VAR på mobiltelefonen og dermed kunne tilgå vejledninger og instrukser.

Tilstrækkelig journalføring

Der er igangsat et arbejde med i større udstrækning at udbrede kendskabet til instruksen for journalføring og dokumentation, som findes på Intranettet både i hjemme- og sygeplejen.

Hjemmeplejen vil gennemgå borgernes journaler jf. serviceloven, hvor tilstande og døgnrytmeplaner opdateres således, at journalerne fremstår systematiske og overskuelige og nødvendige oplysninger er let tilgængelige.

Sygeplejen vil gennemgå borgernes journaler i forhold til de 12 sygeplejefaglige problemområder og revurdere og opdatere oplysningerne i det tilfælde, hvor borgerens tilstand har ændret sig.

Ovenstående arbejde vil fortsætte kontinuerligt.

Vedligeholdende indsats

Praksisnær oplæring
Der vil blive udarbejdet introduktionsmateriale og introduktionsforløb, som skal gennemgås med alle nye ansatte. Der vil her ydermere være fokus på praksisnær oplæring af nye medarbejdere.

Der er i september startet en sygeplejerske i hjemmeplejen 2 dage om ugen, som skal stå for praksisnær kompetenceudvikling.

Der er i juli indkøbt læse- og skriveteknologi (IntoWords) således, at ordblinde kan klare læse- og skriveopgaver på lige fod med kollegaer. Programmet støtter også 2-sprogede medarbejdere ved læse- og skriveopgaver.

Implementering af programmet vil være en del af introduktionsforløbet for nye medarbejdere og blive implementeret i hele Ældre og Sundhed.

Robust organisering af systemadministrator og superbrugere

Organiseringen af superbrugerne og undervisningen af superbrugerne i ændringer og opdateringer i journalsystemet KMD-Nexus vil blive styrket det vil således blive et krav at alle planlæggere som en del af deres funktionsbeskrivelse også skal være superbrugere.

Undervisningen af medarbejderne i KMD-Nexus vil blive sat i system med fast kadence således, at medarbejderne løbende modtager undervisning i journalisering og dokumentation og generel brug af KMD-Nexus.

Nye vaner ved vagtstart

Det trænes i øjeblikket at alle medarbejderne i hjemme- og sygeplejen ved hver vagt start, logger sig på KMD Nexus, VAR og intranettet på deres mobil telefon, således instrukser og vejledninger hurtigt og nemt kan tilgås i løbet af arbejdsdagen på mobilen.

Implementering af triagering som metode

Der vil blive udarbejdet en arbejdsgang og en instruks for triagering (Læs: Vurdering) af borgeren, metoden sammenholdt med medarbejderkompetence-skemaer skal sikre, at borgerens tilstand modsvares af medarbejderens kompetencer.

Ny organisering af kvalitetsarbejdet

Der vil i ledergruppen i Ældre og Sundhed blive drøftet, hvordan arbejdet med kontinuerlig sikring af kvaliteten i journalisering og dokumentation skal styrkes og organiseres, idet den nuværende organisering ikke er tilstrækkelig. Kvalitetskontrol gennem stikprøver er på nuværende tidspunkt, den enkelte leders opgave. En opgave som ”drukner” i den store portofølje af opgaver som lederne varetager.

BEMÆRK

De praktiske målepunkter i rapporten er ikke medtaget her, da ovenstående giver overblikket.

Ærø Dagblad.

 


Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Før tomgang, nu er 10 på venteliste til ældreboliger

Der er 10 borgere på venteliste til ældrebolig på Ærø. Hvor der før har været tomgang og ingen på venteliste, så er der i 2024 og 2025 sket…

Skærer vikartimer væk for 3 millioner - Søkilden med markant fravær

Kommunen har fået skåret markant ned i eksterne vikarer i ældre- og sundhedsplejen: Der blev i 2024 brugt 6 millioner på vikarbureau, mens der i 2023 blev brugt 9 millioner…

Ærø: Ny topdirektør for ældre og sundhed

Ærø Kommune har ansat Jill Raarup-Hellesen som ny velfærdsdirektør, med ansvar for især sundheds- og ældreområdet.

Hurtig udrykning på Ærø - langsomst i Marstal-området

Der bliver rykket stadig hurtigere ud ved ulykker på Ærø. det viser en ny opgørelse fra Region Syddanmark. Ulykkerne deles op i de livstruende og øvrige.

Ærø har gamle læger - udfordringer - gynækologi lukkes

Ærø har 5 læger, men de er alle over 50 år gamle, og 2 er over 60 år. Derfor er der en nervøsitet i Region Syddanmark for, at øen får problemer i…