Det folkelige pres op til kommunalvalget er blevet så stort, at kommunen har besluttet at skifte ansøgningen om 2 store katamaranfærger ud med Ø-færger.
Det fremgår af kommunens hjemmeside, som den 10. november "offentliggør foreløbig materiale om standardfærge, som anvendes til at søge statstilskud til køb af to nye færger."
Se den 22-siders beskrivelse af de nye færger HER.
De 2 nye mega-færger (Læs: Katamaranfærger med 2 skrog og et dæk imellem) blev vedtaget af SF, Socialdemokratiet, Venstre, Konservative og Fremtid den 13. oktober.
Men der bredte sig en stærk kritk, fordi:
* Færgerne vil kræve kraftige udvidelser af havnene i Svendborg og Ærøskøbing, da de er 22 m brede.
* Katamaran-færger kun er energi-effektive ved høj fart, og det er ikke muligt på en væsentlig del af overfarten på grund af lave vanddybder og smalle sejlrender.
* Prisen på 366 millioner.
* Der kun blev præsenteret katamaran-modellen som mulighed.
Presset steg efter Ærø Dagblad den 3. november kunne præsentere Ø-færge-alternativet, som er en nyudviklet basismodel, der kan tilpasses i størrelse og er beregnet til at sejle melem danske øer, hvor der ofte er smalle eller lave sejlrender og begrænsede havnefaciliteter.
Kommunen dropper nu katamaran-modellen og vil søge det nye 25 % statstilskud til Ø-færger i stedet. Ansøgningen skal sendes senest den 15. november.
Ø-færger
Det er de danske øers Færgesekretariat som har udviklet det nye bud på el-færger i samarbejde med Odense Marine Technology, OMT.
Fordelen ved denne færge er, at den kan lægge til i Svendborg uden at området skal bygges helt om, ligesom det i Ærøskøbing ikke vil være nødvendigt med større ombygninger, ifølge Færgesekretariatet. Og Ø-færgerne bruger mindre energi end en katamaran-færge på ruten mellem Svendborg og Ærøskøbing.
Hurtighed
Når en katamaranfærge forlader havnen eller sejler med lav fart er der stor friktion fordi der er 2 skrog, men når færgen speeder op er der typisk lavere bølgemodstand end en enkeltskrogs-færge fordi den "flyver" hen over vandet.
- Hvis vi tager Ærøskøbing-Svendborg-ruten, så skal mere end halvdelen foregå ved lavere hastigheder da strækningen i Højstenløbet og ind mod Svendborg er smal og lavbundet, siger salgsdirektør Thomas Eefsen fra Odense Marine Technology, som har udviklet Ø-færge-konceptet.
Penge og teknologi
PensionDanmark og Odense Maritime Technology har siden april 2021 samarbejdet med Færgesekretariatet om at udvikle en ny standardiseret færgeløsning til færgedrift til i alt 26 danske øer.
Designet af standardfærgekonceptet er inspireret af bilindustrien der skaber flere forskellige modeller på samme produktplatform.
Rådgivende skibsingeniører Jens Kristensen, som designede Ellen, er med i gruppen der udvikler færgerne.
PensionDanmark kommer med en finansieringsmodel baseret på leasing (Læs: Fast leje i 20-30 år hverefter kommunen køber færgen til en fastlagt lav pris).
Færgesekretariatet er en sammenslutning af kommuner der har indenrigsfærger. Sekretariatet har hovedkvarter i Ærøskøbing og lejer sig ind hos det kommunale Ærøfærgerne.