Der er uddelt 200 millioner til nye cykelprojekter, men Ærø fik afslag på sin ansøgning om tilskud til et cykelprojekt til 25 millioner. Så der kommer ikke nogen cykelsti fra Bregninge til Dunkær og fra Olde til Ærøskøbing foreløbigt.
Kontakt
Ærø Kommune
Teknik-og miljødirektør Kirsten Johansen
kjo@aeroekommune.dk
Som en del af Cyklens år 2022 har Folketinget afsat 200 millioner kroner til at støtte nye cykelprojekter i Danmark. Vejdirektoratet har udarbejdet et forslag til de 30 projekter der skal have støtte, og her blev Ærø fravalgt.
På Fyn fik Assens Kommune støtte til cykelsti langs rute 335 mellem Vissenbjerg og Tommerup Station. Nyborg Kommune fik støtte til cykelsti mellem Flødstrup og Revninge i Kerteminde Kommune.
Hjælp til ansøgning fremover
Med Infrastrukturplan 2035 er der afsat en pulje på 3 milliarder til at fremme cyklisme fra 2022-2035.
For kommuner med under 25.000 indbyggere (Læs: Ærø) med begrænsede ressourcer, udgør ansøgningsprocessen et forholdsvis stort ressourcetræk.
Vejdirektoratet vil derfor stille med en rådgiver, hvor kommunen kan hente hjælp for 200.000 kr i forbindelse med ansøgningsprocessen. Der afsættes 6 millioner til dette fra 2023-2025.
Der vil fremover blive givet 40 % i tilskud til cykelprojekter i 2023-2025. Dog kan man få 50 % i tilskud hvis det er cykelstier til skoleveje.
Næste ansøgningsfrist er 31. marts 2023.
De nye cykelstier på Ærø
Her er planen for de nye cykelstier, som dog foreløbig er sat på pause:
Cykelstierne på Ærø anlægges på den ene side af vejen, kaldet dobbeltrettede cykelstier.
Der er cykelsti på størstedelen af strækningerne, men i Dunkær og i Vindeballe cykler man ad de gamle hovedgader. Hvis cykelstierne skulle fortsætte ad hovedvejen igennem de 2 landsbyer skulle der rives 40-50 huse ned og det vil man gerne undgå.
Cykelstierne udføres med en bredde på 2,5 m fra Dunkær til Bregninge.
Cykelstien bliver bredere på den 3,5 km strækning fra Olde til Ærøskøbing: Her bliver bredden 3,2 m.
Årsagen er, at der er en samlet terrænforskel på 38 meter, så på flere delstrækninger kan cykelhastigheden blive ret høj. Derfor er der besluttet en større stibredde på hele forløbet imellem Olde og Ærøskøbing.
Den sværeste udfordring bliver at lave et godt forløb i Olde-Tranderup-krydset, hvor Ærøskøbing-vejen kommer ind, for her er der allerede en del udfordringer med biler på kryds og tværs.
Lys og træer
Den ansøgte cykelsti fra Olde til Ærøskøbing har fine udsigter over Det sydfynske Øhav, og mange hegn med stynede popler. Det har inspireret til at der plantes popler, der stynes, på hele strækningen imellem Olde og Ærøskøbing.
De canadiske popler der plantes er aflæggere fra områdets popler. De plantes med et mellemrum på 5,5 m ovenpå et jorddige, der både skal være autoværn og et landskabeligt element der lægger sig op af de mange diger der er på Ærø.
Enkelte strækninger på Dunkær-Bregninge-stien er ret åbne og her vil der blive plantet træer hvor der er behov for læ. Det er erfaringen fra Marstal-Dunkær-ruten der er taget med i overvejelserne, for en del af den rute kan godt fremstår gold og vindblæst.
For at skabe lys på de mørke aftener opsættes et automatiseret LED-lys, som oplyser 250 m frem foran cyklisten.
Baggrund
Ærø Kommune besluttede i 2017 at satse på at udvikle cykeltrafikken og fik udarbejdet en cykelstiplan. Kernen var cykelstier langs øens 2 hovedveje fra Marstal til Søby og fra Olde til Ærøskøbing. Her er hele øens biltrafik koncentreret og det var ikke rart at cykle på disse ret smalle veje. Dermed bliver der færre cyklister.
Udover hovedvejene er der 150 km småveje, hvor trafikken ikke er så tæt.
Som det første projekt er der anlagt cykelsti mellem Marstal og Dunkær. Et projekt som blev indviet i juni 2021.
Kommunen er også på vej med et cykelprojekt hvor medarbejderne kan medregne cykeltiden til arbejde i arbejdstiden, for at skabe en ny transporttankegang. Håbet er, at det kan få andre borgere til at gøre det samme, altså cykle.
Ærø Kommune vil sideløbende udvikle en cykelplan version 2.0, som forventes at være klar i slutningen af 2022.