Toget til og fra Ærø-færgen, kaldet Svendborgbanen, er blevet langt bedre til at køre til tiden. Det kan dog ind imellem give lidt løberi fra Ærø-færgen, til gengæld er der god tid når man skal til Ærø-færgen.
Svendborgbanen levet op til det serviceniveau, som man politisk har vedtaget: Kundepunktligheden lå på 90 % i 2024 - i 2022 var det kun 85 %. Servicemålet er 88 %.
Svendborgs kommunalbestyrelse besluttede i november 2023, at man løbende skal orienteres om udviklingen på Svendborgbanen, som drives af Go Collectives-Arrivas og Bane Danmark.
Ibrugtagning af Svendborgbanens nye signalanlæg bliver gennemført i 2. halvår 2026. Arbejdet påbegyndes allerede i første kvartal 2025. Dette vil i anlægsperioden betyde gener for passagerne.
Togene er udskiftet til Lint-tog, som fungerer bedre end de tidligere tog. Materiellet har i november 2024 været udfordret, men kører nu igen efter planen.
Go Collective forventer at køre med den nuværende køreplan frem til 2029.
Der arbejdes på at købe batteritog. Med et nyt signalprogram og nye tog, vil der kunne laves en ny køreplan, som igen kan sikre 3 tog i timen fra Svendborg - og som kører til tiden. Et ekstra spor ved Stenstrup skal afhjælpe fortidens problemer med 3 afgange - det er med i Folketingets Infrastrukturplan 2035.
Se Trafikstyrelsens analyse af Svendborgbanen HER.