Der er meget få cyklister på Ærøs landeveje. Det taler mod nye cykelstier, når staten skal vælge at give støtte. Omvendt skal cykelstierne give tryghed og lyst til at tage cyklen - både som øbo og som turist. Så derfor vil kommunen anlægge 2 cykelstier til 24,5 millioner kr.
Kontakt
Ærø Kommune
Teknik-og miljødirektør Kirsten Johansen
kjo@aeroekommune.dk
Arkitektfirmaet Byer og Landskab står bag kommunens ansøgning om et statstilskud på 12,3 millioner til de 2 nye cykelstier. Arkitektfirmaet har også udarbejdet en analyse der skal understøtte ansøgningen hvor det fremgår at:
* I juli måned 2020 var der 30.000 cyklister med de gratis færger til Ærø - året før var der 7.000. Det viser, at utraditionelle tiltag kan skabe en hurtig cykelfremme-effekt.
* Med baggrund i de seneste års erfaringer er det muligt at hæve cykeltrafikken på Ærø med 1,4 millioner km årligt - ligeligt fordelt mellem turister og fastboende.
Anlæg af cykelstierne
Cykelstierne anlægges på den ene side af vejen, kaldet dobbeltrettede cykelstier.
Der er cykelsti på størstedelen af strækningerne, men i Dunkær og i Vindeballe cykler man ad de gamle hovedgader. Hvis cykelstierne skulle fortsætte ad hovedvejen igennem de 2 landsbyer skulle der rives 40-50 huse ned og det vil man gerne undgå.
Cykelstierne udføres med en bredde på 2,5 m fra Dunkær til Bregninge.
Cykelstien bliver bredere på den 3,5 km strækning fra Olde til Ærøskøbing: Her bliver bredden 3,2 m.
Årsagen er, at der er en samlet terrænforskel på 38 meter, så på flere delstrækninger kan cykelhastigheden blive ret høj. Derfor er der besluttet en større stibredde på hele forløbet imellem Olde og Ærøskøbing.
Den sværeste udfordring bliver at lave et godt forløb i Olde-Tranderup-krydset, hvor Ærøskøbing-vejen kommer ind, for her er der allerede en del udfordringer med biler på kryds og tværs.
Lys og træer
Den ansøgte cykelsti fra Olde til Ærøskøbing har fine udsigter over Det sydfynske Øhav, og mange hegn med stynede popler. Det har inspireret til at der plantes popler, der stynes, på hele strækningen imellem Olde og Ærøskøbing.
De canadiske popler der plantes er aflæggere fra områdets popler. De plantes med et mellemrum på 5,5 m ovenpå et jorddige, der både skal være autoværn og et landskabeligt element der lægger sig op af de mange diger der er på Ærø.
Enkelte strækninger på Dunkær-Bregninge-stien er ret åbne og her vil der blive plantet træer hvor der er behov for læ. Det er erfaringen fra Marstal-Dunkær-ruten der er taget med i overvejelserne, for en del af den rute kan godt fremstår gold og vindblæst.
For at skabe lys på de mørke aftener opsættes et automatiseret LED-lys, som oplyser 250 m frem foran cyklisten.
Ledelse
Projektet ledes af Ærø Kommunes teknik-, miljø og havneudvalg og Teknisk forvaltning. Det er samme organisation, som stod for etableringen af cykelstien mellem Dunkær og Marstal. Der tilknyttes en ekstern ingeniørrådgiver i projektledelsen.
Tidsplan
Projektperioden er fra 1. august 2022 til 30. december 2024.
Det er planen at udvikle og projektere henover vinteren med henblik på at bygge i 2023 og ibrugtagning i forsommeren 2024.
Projektet afsluttes med udgangen af 2024 efter evaluering af cykelstiernes brug på flere årstider, da det er et særskilt ønske i projektet at få flere til at cykle i vinterhalvåret.
Baggrund
Ærø Kommune besluttede i 2017 at satse på at udvikle cykeltrafikken og fik udarbejdet en cykelstiplan. Kernen var cykelstier langs øens 2 hovedveje fra Marstal til Søby og fra Olde til Ærøskøbing. Her er hele øens biltrafik koncentreret og det var ikke rart at cykle på disse ret smalle veje. Dermed bliver der færre cyklister.
Udover hovedvejene er der 150 km småveje, hvor trafikken ikke er så tæt.
Som det første projekt er der anlagt cykelsti mellem Marstal og Dunkær. Et projekt som blev indviet i juni 2021.
Kommunen er også på vej med et cykelprojekt hvor medarbejderne kan medregne cykeltiden til arbejde i arbejdstiden, for at skabe en ny transporttankegang. Håbet er, at det kan få andre boregere til at gøre det samme, altså cykle.
Ærø Kommune vil sideløbende udvikle en cykelplan version 2.0, som forventes at være klar i slutningen af 2022.