Udvidelsen af Søby havn kan nu gå i gang, for Transportministeriet har fået OK fra EU til at give et statstilskud på 75 millioner kr til byggeriet, som kommer til at koste 116 millioner.
Kontakt
Søby Havn
Projektleder Rico Boye Jensen
rb@ricoboye.dk
eller
Formand Peter Hansen
peter@nauticwood.dk
Folketinget gav allerede i 2019 tilsagn om at støtte byggeriet, men først nu kommer det officielle tilsagn med EUs godkendelse, der gør at projektet kan sættes i køreplan.
- Der er stadig lidt papirnusseri tilbage, men vi er klar til at indgå aftaler med de tekniske rådgivere på opgaven sidst på måneden, der skal lave tegninger og kravspecifikationer til den nye havn, siger projektleder Rico Boye Jensen til Fyns Amts Avis.
Det 290.000 kvm område skal anlægges med større kajer til krydstogtsskibe og skibe til reparation på Søby Værft. Der bliver dog ikke en større lystbådehavn og ej heller et større strandområde.
Planen
I januar 2021 blev lokalplanen vedtaget for Søby Havn, som var forudsætningen for at projektet kunne sættes i gang. Skitsen til hele projektet er udarbejdet af ingeniørfirmaet Rambøll.
Her i juni udbydes rådgiver-opgaven. Rådgiveren skal herefter udforme udbudsmaterialet så total-entreprenører kan byde ind på opgaven.
- Udbudsmaterialet bliver ret bredt, for vi vil have en totalentreprenør som selv er inde over med sine ideer og kompetencer, så vi får det optimale projekt til en fast pris, siger projektleder Rico Boye fra Søby Havn til Ærø Dagblad.
Rådgiveren bliver valgt i løbet af sommeren, hvorefter udbuddet af selve byggeriet kan komme i starten af 2022. Den valgte entreprenør kan realistisk set komme i gang med gravemaskinerne medio 2022.
Hele projektet vil forventeligt stå færdigt i sommeren 2024.
TILFØJELSE: Ærø Dagblad skrev i en artikel i juni, at stranden ville blive halveret, da miljø-godkendelsen, VVM, lagde op til en udvidelse af lystbådehavnen. Udvidelsen er droppet, og derfor bliver stranden som den hele tiden har været.
Investeringen
Søby Havn er en selvejende institution, som ikke selv har nogen penge, så den har været afhængig af midler fra kommunen og staten for at få projektet til at hænge sammen:
* Ærø kommune bevilligede i 2017 i alt 44 millioner kr, hvoraf de 3 millioner er brugt på forarbejderne.
* Folketinget bevilgede i 2019 de 75 millioner kr under forudsætning af EUs godkendelse.
Så samlet er der nu 116 millioner til byggeriet.
Det oprindelige budget på 221 millioner var for dyrt, så der er skåret 1 m af dydegangen og den østlige mole forlænges, i stedet for et større mole med flere lystbådepladser.
Udover Søby Havns investeringer planlægger Søby Værft at udvide med en tørdok til 80 millioner. Den bygges dog uafhængigt af Søby Havn.
Udvidelsen
Den samlede udvidelse af Søby Havn omfatter:
* Spidserne af kajer (molerne) kommer 300 m ud i havet, fra de nuværende 125 m.
* Dybden udvides fra 6,5 m til 8,5 m.
• Erhvervshavnen udvides mod nordvest til skibe op til 160m. Kajen bygges ved den nuværende inderhavn.
* Søby Værft vil bygge en ny tørdok på 185m x 40m (er ikke med i 116 millioner kr-investerignen).
• Lystbådehavnen skulle oprindeligt være udvidet fra 180 pladser til 240 pladser. Det er droppet.
* Kaj til træskibe og krydstogtskibe på op 150 m. Det er i dag ikke muligt for krydstogtsskibe at lægge til kaj på Ærø, hvorfor besøgende skibe ankrer op udenfor og sender passagerer ind med mindre både.
* Omlægning af ankomstområdet til de 2 færger, herunder med faciliteter til miljørigtigt brændstof og ladestandere.
Miljø-undersøgelser og lokalplan
Søby Havn er den eneste af de 3 ærøske havne, der ligger uden for miljøbeskyttede Natura 2000-områder. Søby Havn er derfor den eneste havn på Ærø, der har en reel mulighed for at udvide kraftigt.
I september kom Rambøll med en 373 siders VVM-undersøgelse, som ligger til grund for Søby Havns kommuneplantillæg 20 og lokalplan 19-13, der blev vedtaget af kommunalbestyrelsen i januar 2021.
Se Lokalplan for Søby Havn og VVM-undersøgelsen Søby Havn-rapport.
Statsstøtte
Statens rådgiver Kammeradvokaten vurderede i 2016 projektet i forhold til EUs statsstøtteregler. Konklusionen var, at staten gerne må støtte havneudvidelsen, men ikke hjælpe Søby Værft, som derfor står for sit eget byggeri.
Statsforvaltningen og Økonomi- og Indenrigsministeriet har meddelt, at den selvejende Søby Havn kan sidestilles med en ren kommunal havn, hvad angår muligheden for offentlige tilskud, da havnen udfører "kommunale" opgaver, såsom drift af havneanlæg, betjening af skibe og areallejere.
Bestyrelsen for Søby Havn
Den Selvejende Institution Søby Havn ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer:
* Ærø Kommunalbestyrelse vælger 1 medlem.
* Søby Fiskeriforening vælger 2 medlemmer.
* Søby Erhvervsforening vælger 1 medlem.
* Søby Bådelaug (lystsejlerne) vælger 1 medlem.
* Søby Værfts ledelse vælger 1 medlem.
* Den valgte bestyrelse vælger det 7. medlem.
Søby Havns bestyrelse består af:
Formand Peter Hansen, Roar Sigurd Thomsen, Trine Heinemann, Michael Fly, Peter John Pedersen, Peter Hansted og Frank Hansen.
Søby havns historie
I midten af 1800-tallet var havnen kun en primitiv pælebro, hvor færgen mellem Als og Søby kunne lægge til.
I 1865 byggede fiskerne en stenmole med bolværk.
I 1903 fik Søby færgeforbindelse med Faaborg, men et rigtigt færgeleje blev først anlagt i 1933.
Søby Værft blev grundlagt i 1931. Havneudvidelserne i 1955, 1991 og 2006 kom primært som følge af værtets behov for større plads - værftet kan nu tage skibe på op til 135 m.
Værftet og havnens øvrige virksomheder betaler leje af arealerne til Søby Havn.