Fremtidens opgaver for Søby Værft tæller såvel ombygninger med grønt fokus som mulige militære nybyg. Artiklen er stillet til rådighed af magasinet Maskinmesteren og JJ Kommunikation.
Kontakt
JJ Kommunikation
Kommunikationsrådgiver Anders Kampmann
Mobil 4414 1426
ak@jjkommunikation.dk
I over 90 år har Søby i den nordvestlige ende af Ærø været hjemsted for værftet, der bærer byens navn og
samtidig er øens største private arbejdsplads. Søby Værft beskæftiger i dag cirka 80 ansatte, heraf en
fjerdedel i administrationen og omkring 60 fagfolk i den udførende del af forretningen.
Her har maskinmestre historisk spillet en stor rolle som faggruppen, der både kan være med til at bygge et
skib fra bunden og vedligeholde eller renovere et fartøj, men også have indsigten i at sejle og drifte det til
havs.
Derudover kan de være med til at sælge værftets ydelser, hvilket er præcis den indsats, salgschef Martin
Benjamin Skaaning Hansen står i spidsen for. Han er uddannet dual officer fra SIMAC og har selv sejlet
adskillige år for Torm og Uni-Tankers, inden han kom til Søby Værft i maj 2022.
»Vores hovedprodukt er hele dokningen af et skib, som vi kan lave forskellige slags arbejde på. Så jeg
snakker med rederne og finder ud af, hvornår det skal ske, og der sætter jeg pris på at have den praktiske
indsigt fra min tid på den anden side af bordet,« siger han.
Kort fortalt handler det om at give kunderne en god oplevelse, så de har lyst til at vende tilbage. Den tilgang
skinner igennem hos alle ansatte på værftet, mener Martin Benjamin Skaaning Hansen og peger på den
stolthed, der ligger i at repræsentere en historisk og vigtig virksomhed på Ærø.
»Vi nyder stor opbakning blandt lokalbefolkningen, og de kan godt lide at se, at der er noget aktivitet her i
Søby, og der kommer en masse skibe ud og ind af vores dokke. Så vi sætter en ære i at udføre vores
opgaver ordentligt og holde fast i både kunder og kolleger,« siger han.
Til opgaver som eksempelvis større malerprojekter, stål- eller tømrerarbejde trækker Søby Værft på et
netværk af underleverandører. Disse kan man skalere op og ned efter behov, så på de helt store projekter
kan der være op mod 200 mand i gang.
Mere specifikt råder værftet over tre tørdokke, hvoraf Dok III på 140x24x6 meter er den største. Den blev
anlagt i 2006 og udvidet i 2018 til sin nuværende størrelse. Yderligere råder værftet over den noget ældre
Dok II fra 1976, der måler 85x15x3,6 meter og Dok I fra 1967, der måler 75x13x3,2 meter. Der arbejdes
aktuelt med planer om at udvide denne kapacitet.
»I Dok III varer et planlagt besøg gerne op mod tre uger, men vi kan også lave mindre nødreparationer i
form af lækager eller stålskader, der skal udbedres med kort varsel. Vi laver også årlig service på en del
færger fra området eller større ombygninger over længere tid, hvor skibene bare ligger til kaj,« fortæller
Martin Benjamin Skaaning Hansen.
Alsidige maskinmestre kan begå sig
Til at løfte de mange forskellige typer opgaver er maskinmestre en vigtig del af arbejdsstyrken på Søby
Værft. Samtidig er det en type fagfolk, man altid kan bruge flere af – ikke mindst i takt med naturlige
afgange, som værftet har set to af denne sommer, hvor to erfarne projektledere er gået på pension.
»Vi arbejder hele tiden aktivt med vores rekruttering og tager også gerne lærlinge og praktikanter ind.
Maskinmestre kan virkelig begå sig her, fordi uddannelsen er så alsidig, så de kan både finde de konkrete
løsninger og styre budgettet ved siden af,« siger Martin Benjamin Skaaning Hansen.
Rent praktisk foretrækker man fra værftets side at de ansatte ’i produktionen’ bor på øen, hvilket da også
er tilfældet for langt størstedelen. Det hænger sammen med den måde, arbejdstiderne er sat sammen på,
forklarer salgschefen.
»Det er et job, hvor man er meget på. Du kan have nogle lange dage, der kan være weekendvagter og
opgaver med kort varsel. Det er ikke et klassisk 8 til 16-job,« siger han.
Med en historie, der går langt tilbage på Ærø, er hele det logistiske setup rundt om Søby Værft fuldstændig
på plads, understreger Martin Benjamin Skaaning Hansen, med stribevis af daglige vareleverancer og et
velsmurt flow af produkter og services.
Det er maskinmestrene på værftet en naturlig del af. Når en aftale med en reder om dokning af et skib er i
hus, er det en af projektlederne – ofte netop en maskinmester – der overtager kommunikationen og er
kundens kontakt, fra skibet ankommer, og til det forlader værftet igen.
»Projektlederen står for al planlægning; lige fra ankomsttidspunkt til valg af ressourcer ud fra
jobspecifikationen, så vi har både de rette folk og de rigtige reservedele til rådighed til at løse opgaven.
Derudover har han daglige møder med rederrepræsentanten og skibet, mens det er her, for at sikre sig at
det hele kører inden for tid og budget,« siger Martin Benjamin Skaaning Hansen.
Som følge af den ret flade ledelsesstruktur, der er til stede på Søby Værft, har projektlederen også
bemyndigelse til at træffe hurtige beslutninger undervejs og eksempelvis give tilbud på eventuelle
ekstraopgaver, der måtte dukke op i løbet af en dokning.
Arbejder aktivt for flere grønne projekter
Mens større og mindre renoveringsopgaver altså er dagligdag på Søby Værft, er nybygninger et mere
sjældent syn sammenlignet med tidligere tider. Seneste nybyg var således elfærgen Ellen, der blev sat i drift
i august 2019, og siden da har sejlet for Ærøfærgerne mellem Søby og Fynshav på Als.
Det foregår på ren el via opladning i Søby, der giver den knap 60 meter lange færge strøm nok til, at de to
hovedmotorer på hver 750 kW kan klare returrejsen til det jyske med en marchhastighed på 14 knob.
Med certificeret CO 2 -neutral strøm fra vindkraft sker overfarten uden drivhusgasudledninger og
manifesterer på den måde Søby Værfts fokus på klimavenlig skibsfart. Værftet prioriterer således at hjælpe
sine kunder i retning af innovative og grønne fremdriftsløsninger i form af både el, metanol og
hybridløsninger.
»Det er et vigtigt fokus for os, og vi arbejder aktivt for at få flere projekter ind. Med Ellen har vi vist, at vi
kan bygge en færge, der kan sejle på ren el over en længere strækning, og vi laver også meget gerne
retrofits af eksisterende fartøjer for at gøre dem mere miljøvenlige,« siger Martin Benjamin Skaaning
Hansen.
En anden potentiel opgave, der muligvis tegner sig i horisonten, knytter sig til den aktuelle
sikkerhedspolitiske situation i Europa og Nordatlanten og de deraf følgende planer om igen at bygge
flådefartøjer på dansk grund. Dette blev præsenteret første gang i august 2022.
Selvom baggrunden altså er alvorlig, er det ikke desto mindre et spændende perspektiv for Søby Værft, der
har erfaring på netop det område.
»De store fregatter, der er blevet nævnt, vil nok række ud over, hvad vi kan presse ind i vores dokke, men
der er også tale om 40 mindre fartøjer, og dem kan vi godt byde ind på. Vi har bygget alle de
hjemmeværnskuttere, der ligger i de danske havne, så vi har ekspertisen her,« siger Martin Benjamin
Skaaning Hansen.
Skulle der i den forbindelse være ønsker om eksempelvis hybridløsninger, kan værftet også levere det,
understreger han videre.
»Vi er klar til at skalere op og etablere en nybygningsafdeling, når og hvis der bliver behov for det. Og så
kan vi selvfølgelig indrette vores produktion efter kundens specifikationer. Vi har gode samarbejdspartnere,
der kan hjælpe os med at imødekomme, hvad der måtte være af krav,« siger Martin Benjamin Skaaning
Hansen.
Øget kapacitet kræver flere ressourcer
På baggrund af en generelt øget bevågenhed på bæredygtige løsninger i samfundet, både når det gælder
transport, men også produktion, energi, fødevarer og meget andet, ser Søby Værft et solidt marked for sine
grønne produkter i fremtiden.
Med det in mente – og trods diverse emissionskrav fra IMO og EU, der ligeledes hjælper – har værftet også
selv en opgave med at skabe det marked, for eksempel ved at skubbe mulighederne for retrofit ud over
rampen. Den opgave falder ikke mindst på salgschefen.
»Vi har en partner, som vi samarbejder med i forhold til at tage ud til potentielle kunder med vores
metanolløsning, og der er rigtig mange skibe i mellemklassen, hvor det vil være oplagt med en ombygning i
den retning. Så der er vi opsøgende, og jeg tager gerne en projektleder med ud på besøg,« siger Martin
Benjamin Skaaning Hansen.
Generelt oplever han, at kunderne er meget positive over for de klimavenlige løsninger, om end der er
mange overvejelser omkring blandt andet tilgængelighed af et brændstof som metanol, der skal tages med
i ligningen.
Søby Værft har også haft forespørgsler på installation af brændselsceller til brint, men det er ikke noget,
man har arbejdet konkret med endnu. Men det er endnu en teknologi, der er på vej, mener Martin
Benjamin Skaaning Hansen, der også peger på batteripakker til landstrøm som et vigtigt område for
værftet.
Med udvidelsen af værftets dokke i støbeskeen vil der ske en betragtelig forøgelse af kapaciteten. Og flere
skibe i størrelsesordenen 100 til 135 meter, vil kunne betjenes, hvilket er lige netop, hvad flere kunder
efterspørger. Det vil give flere ordrer og dermed også et øget behov for kvalificeret arbejdskraft.
»Hvis vi fordobler vores dokkapacitet, kræver det også flere ressourcer på mandskabssiden, og der vil
maskinmestre være mere end velkomne, så vi står klar med åbne arme,« lyder det fra Martin Benjamin
Skaaning Hansen.