Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

Svendborg vil sikre Ærøfærgernes kaj for 100 millioner - men ikke de nye færger

1. februar 2025

Send til en ven

Kajen hvor Ærøfærgerne ligger til i Svendborg skal sikres mod oversvømmelser for omkring 100 millioner kr, ifølge et nyt projekt der skal være færdig i 2027.

Der er dog et alvorligt problem set fra Ærøfærgernes synspunkt:

Den nye sikringsvæg inkluderer ikke en forlænget kaj til Ærøs fremtidige elfærger. Og ej heller de el-stationer, hvor færgerne skal lade op.

Projektet

Svendborgs nye projekt har til formål at beskytte mod højvands-hændelser op til 2,5 m over normal vandstand og etablere en ny gangforbindelse over Træskibshavnen syd for Ærøfærgerne.

Der lægges op til at bygningerne på Havnepladsen ved Ærøfærgerrne tages med ind i beskyttelses-zonen, dels for at bevare disse bygninger, og fordi der ikke skal omlægges så mange ledninger og rør, når den nye "mur" ligger på ydersiden langs havnekanten.

Med den nye linjeføring beskyttes 130 huse på et 19.000 kvm område.

Søndre Havn-projektet er 1. etape af en handleplan for højvandsbeskyttelse af Svendborg Havn, der blev politisk besluttet i 2023.

Ændret plan

Oprindeligt var beskyttelsens linjeføring planlagt fra Det Gule Pakhus mod nord forbi Hotel Ærø, langs Havnepladsen og gennem Sankt Peders Stræde.

Foran Hotel Ærø og langs Havnepladsen var løsningen tænkt som midlertidige mobile barrierer (f.eks. watertubes), mens beskyttelsen i Sankt Peders Stræde skulle integreres i plankeværker og baggårdsmure.

Det oprindelige projekt var vurderet til at koste 44 millioner, men Rambølls fornyede gennemgang anslår prisen til 58 millioner. Og altså nu 98 millioner kr for det projekt der omfatter større dele af havnen omkring Ærøfærgerne, men altså ikke havneudvidelsen mod syd til de ny Ærø-færger.

Derfor ekstra pris

De store forskelle i priserne er:

• Sluseporte væsentligt dyrere - fra 3 millioner til 11 millioner kr.

• Højvandsmure på land – fra 2 millioner til 10 millioner kr.

• Bevægelig bro dyrere – fra 1 million til 2,5 millioner kr.

• Behov for ny spuns (Læs: Stålvæg) foran det gule pakhus + omlægning af forsyningsledninger – fra 0 kr til 14 millioner kr.

• Prisudvikling fra 2022 – 2024.

• Udvidelsen på Havnepladsen – fra 1 million til 26 millioner kr.

Finansiering

Pengene til projektet kommer fra flere kilder:

* 8 millioner fra den statslige kystpulje.

* Op til 40 % i tilskud fra en ny kystbeskyttelses-finansiering fra staten med ansøgningsfrist primo maj 2025.

* Spildevandsselskabet skal betale nogle af udgifterne til omlægning af kloak.

* Ejere af ejendomme der beskyttes skal samlet betale 10 millioner over 25 år.

Resten af pengene kan lånes i Kommunekredit, hvor renten ligger på omkring 3 %.


Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Vrag fjernes fra Ærøskøbing - ny havnepromenade

Der skal nu ryddes op på havnen efter det kommunale havnevæsen har overtaget arealet fra institutionen Det Gamle Værft. Først på listen er at fjerne det sorte…

3 løsninger på strandede Ærø-færger - privatisering, småfærger, standardfærger

Efter det store elfærgeprojekt blev lukket ned har administrationen nu fået til opgave at komme med nye forslag, som skal afleveres til oktober.

Oktober: Genstart af køb af 2 nye elfærger til Ærøskøbing-Svendborg

I november 2024 droppede Kommunalbestyrelsen købet af 2 nye elfærger, der skulle sejle mellem Ærøskøbing og Svendborg. Årsagen var en fordobling af prisen…

Fyrer topchefen for Ærøfærgerne efter 8 måneder

Den nye færgedirektør Kim Nielsen er stoppet med øjeblikkelig virkning. I oktober 2024 startede Kim Nielsen som direktør for de kommunalt-ejede Ærøfæ…

Ærø har flest søfolk i Danmark

Svendborg har det højeste antal søfolk samlet set, mens Ærø har flest i forhold til indbyggertallet.