Der er afsat en ramme på 1 milliard til nye færger i den kontrakt som Færgesekretariatet i Ærøskøbing har indgået. Til december er den nye færgemodel klar.
Kontakt
Færgesekretariatet
Jan Fritz Hansen
jfh@faergesekr.dk
eller
Odense Maritime Technology
Kåre Groes Christiansen
kgc@odensemaritime.com
Det er Pension Danmark og Odense Maritime Technology der i maj vandt kontrakten med at udvikle færger til Ærø og andre øer i Danmark.
Planen er at udvikle en basis-platform for el-færger, hvor man så lokalt kan få færger, som passer til fx Marstal-, Søby- og Ærøskøbing-ruterne.
Ærø kommune planlægger at udskifte de kommunale færger hvert 5. år:
2025 - ny elfærge.
2030 - ny elfærge.
2035 - ny elfærge.
2040 - Det private ÆrøXpressens færge udskiftes til el.
Om der i mellemtiden er kommet andre energi-teknologier rykker ikke ved tanken om basisfærge-konceptet.
Pengene
PensionDanmark er med i projektet, fordi de kommer med pengene til de nye færger: I stedet for at Ærø selv skal låne til nye el-fæger, så kan kommunen indgå langvarige leasingaftaler, som mod en fast ydelse får fuld råderet over færgerne og den daglige drift.
- Kommunerne lettes for risiko og kapitalbinding samtidig med, at de kan optimere færgedriften gennem kvalificeret sparring, siger Torben Möger Pedersen, administrerende direktør i PensionDanmark.
Udvikling af færgerne
Et udviklingsarbejde skal nu fastlægge det præcise design af standardfærgen. Færgerne skal udlede mindst mulige klimagasser og dermed være mere klimavenlig end de nuværende færger, der typisk sejler på diesel.
Konsulentfirmaet Odense Maritime Technology, OMT, står i spidsen for projektet - direktør er Kåre Groes Christiansen, som på Ærø er kendt for sit ejerskab i Ærø Whisky, mens bestyrelsesmedlemmet i OMT Poul Skadhede er en af 3 hovedejere i Hattesens Konfektfabrik og en af hovedejerne i Ærø Whisky.
MEQ er tilknyttet partnerskabet som investeringsadministrator, ligesom der er tilknyttet en række underleverandører, heriblandt Jens Kristensen, som har designet elfærgen Ellen, der sejler mellem Søby på Ærø og Fynshav på Als.
Baggrund
Færgesekretariatet har til huse i Ærøskøbing og repræsenterer 18 kommuner, der har færgedrift til 26 danske øer og en række mindre overfarter.
Sekretariatet indledte i oktober 2020 et innovationsudbud på et standardfærgekoncept som alternativ til den nuværende model, hvor de enkelte kommuner selv indkøber færger til at betjene de danske småøer.
3 aktører blev prækvalificeret. Alle 3 tilbudsgivere afgav indledende tilbud, men kun 1 tilbudsgiver afgav endeligt tilbud.
Konsortiet og Færgesekretariatet skal nu i fællesskab udvikle færgekonceptet, som ventes færdigt i slutningen af 2021.
Baggrund for færger
Der er 66 færger i indenrigsdrift i Danmark, der betjener 50 ruter.De fleste af færgerne sejler i det Sydfynske øhav, men også i Limfjorden er der flere færgeruter.
Færgerne sejler 230.000 dobbeltture med 11 millioner passagerer og 4 millioner køretøjer (2019-tal).
Færgerne udleder 220.000 tons CO2 - 80.000 tons fra de mindre færger og 140.000 tons fra Kattegatfærgerne.
Ved omstilling til el vil der kunne spares 30.000 tons, mens der er behov for fx biodiesel eller bio-metanol. for at reducere CO2-udledningen yderligere.
Biodiesel, HVO, er lavet af affaldsprodukter og planteolier. HVO er en forkortelse for Hydrotreated Vegetable Oil og er en 100 % biologisk dieselolie. Bio-metanol er først anvendelig i stor skala på lidt længere sigt. Bio-methanol, træsprit, produceres ved forgasning af biomasse og affald.
På endnu længere sigt vil ammoniak og brint være en mulighed i færgefarten.
Ærø-investeringer
Ærø kan stå foran investeringer på op til 210 milioner med sine 4 færgeruter, ifølge Transportministeriet, som vil give 200 millioner til forandring af færger eller nye færger i Danmark.
Ærø er det område i Danmark der har flest færgeruter, og selvom der er sat en el-færge ind mellem Søby og Als, så er ruterne til Fåborg, Svendborg og Marstal stadig dieseldrevne. Dem ønsker et flertal i Folketinget ombygget eller udskiftet med nye færger.
Ingeniørfirmaet Cowi har for Transportministeriet lavet scenarier for omlægning af Ærøs og Danmarks færger. Investeringer vil være:
* Udskiftning til el-drift hurtigst muligt - det koster 1,7 milliarder. Færger yngre end 20 år ombygges til elfærger, mens færger ældre end 20 år udskiftes til nye elfærger.
* Nye elfærger når diesel-færger er 30 år gamle - det koster 860 millioner.
* Omlægning til el og plantebaseret biodisel - det koster 460 millioner.
* Træsprit, kaldet bio-metanol - det koster 330 millioner.
* Omlægning til biodiesel - det koster 0 kr, men er dyrt i drift og skal bruge store landbrugsarealer.
Investeringer og drift
Investeringer og drift omfatter:
* Ombygning af færger.
* Køb af nye færger på de forskellige drivmidler.
* Ladestandere eller tanke på havnekaj.
* Forbrug af drivmidler.
Derudover er der udarbejdet et scenarie, hvor færger omlægges til el-drift eller bio-metanol drift, hvis det har en positiv samfundsøkonomi på den enkelte færge. Der er ikke fundet færger, der kan opnå en positiv samfundsøkonomisk gevinst ved brug af biodiesel.
Alle beregningerne er beregnet ud fra om 9 år i 2030 og de lange briller frem til 2070.
18 kommuner
De 18 kommuner bag Færgesekretariatet er:
• Aalborg
• Norddjurs
• Ærø
• Svendborg
• Lolland
• Aabenraa
• Slagelse
• Haderslev
• Kalundborg
• Struer
• Faaborg-Midtfyn
• Holbæk
• Horsens
• Hedensted
• Assens
• Skive
• Langeland
• Odder.