Der var 949 aflysninger og 1.158 forsinkelser på Odense-Svendborgbanen frem til 1. oktober.
Aflyste tog, forsinkelser og dertil stor frustration hos passagererne har i 2021 været et stigende problem på Svendborgbanen.
En ny analyse fra Transportministeriet viser, at den utilfredsstillende operatørpunktlighed frem til efteråret hovedsagelig skyldtes dårligt materiel og mangel på personale.
- Det er meget utilfredsstillende, at vi flere måneder i træk oplever en punktlighed, som ligger under det aftalte. Jeg forventer, at Arriva sørger for, at der er et ordentligt beredskab, så de kan overholde kontrakten, også når alt ikke flasker sig. Samtidig forventer jeg, at de bliver langt bedre til at kommunikere med de mange kunder, der bliver ramt af forsinkelserne, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Arriva overtog i december 2020 Odense–Svendborg-ruten.
Den havde i begyndelsen en tilfredsstillende punktlighed, men fra maj 2021 er der tydelige kvalitetsbrister.
Med 46 % er den største kilde til aflyste tog mellem januar og september fejl på materiel, mens manglende tog udgør 12 % og manglende personale udgør 32 %, og så var der 7 % ukednte fejl.
Det er dog ikke så grelt at transportminsiteriet vil ophæve aftalen med Arriva, som i stedet skal betale bøder for manglerne.
Det skal bemærkes, at det er begyndt at gå bedre på det sidste.
Læs analyse af Odense-Svendborg-ruten HER.