Hvis alle 39 færgeruter som sejler indenrigs, skal have nye elfærger vil det koster 5.400 millioner kr. Det oplyser transportminister Thomas Danielsen i et svar til Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer.
Transportministeren skriver:
I 2024 offentliggjorde Transportministeriet Nulemissionsanalysen - Omstilling af danske indenrigsfærger inden 2030 (”Nulemissionsanalysen).
Nulemissionsanalysen undersøger de samfundsøkonomiske konsekvenser ved at omstille 39 indenrigsfærger til elfærger. Analysen undersøger 2 scenarier:
* Et scenario, hvor færgerne omstilles til elfærger inden 2030 (hurtig omstilling),
* Et scenario, hvor færgerne omstilles løbende, når de eksisterende færger skal udskiftes.
Scenarierne holdes op mod et basisscenarie, hvor der forudsættes en løbende udskiftning af de eksisterende færger med andre dieselfærger med forventede investeringsomkostninger på 3,4 milliarder kr.
I scenariet med hurtig omstilling til elfærger er investeringsomkostningerne 5,4 milliarder kr og dermed 60 % højere end i basis. Det skyldes, at det er dyrere at anskaffe en elfærge end en dieselfærge, samt at elfærgerne skal have udskiftet batteri hvert 10. år.
I scenariet med løbende omstilling er investeringsomkostningerne 5,3 milliarder kr og dermed marginalt lavere end ved den hurtige omstilling.
Analysen viser blandt andet, at der kan opnås en samfundsøkonomisk gevinst på 1 milliarder kr ved en hurtig omstilling, hvor en del færger udskiftes med elfærger frem mod 2029, og en række af de nyeste færger omstilles til el i 2029 (retrofittes).
Samfundsøkonomien varierer dog meget på tværs af færgerne, og der findes både færger, hvor omstillingen har en positiv samfundsøkonomi og færger, hvor omstillingen har en negativ samfundsøkonomi.
Det kan endvidere bemærkes, at det forventes, at elfærger vil have lavere driftsomkostninger end en tilsvarende dieselfærge på grund af billigere drivmiddel og lavere omkostninger til service og vedligehold.
Nulemissionsanalysen kan findes på følgende link, hvor især bilag 1 med oversigt over færgerne kan være særligt relevant:
www.trm.dk/publikationer/2024/nulemissionsanalysenomstilling-af-danske-indenrigsfaerger-inden-2030
Transportministeriet har udmøntet midler til formålet:
* Pulje til grøn omstilling af indenrigsfærger i 2021 og 2022 blev etableret på baggrund af den politiske aftale af 19. april 2021 om udmøntning af midler fra Grøn Transportpulje II, hvor der blev afsat 200 millioner kr til omstilling af kommunalt drevne indenrigsfærger, samt aftale om udmøntning af Grøn Transportpulje af 25. juni 2021, hvor der blev afsat yderligere 85 mio. kr. til grøn omstilling af kommunalt og kommercielt drevne indenrigsfærger.
Midlerne blev udmøntet i 2021 og 2022, og der kunne søges om midler til en grøn omstilling af færger og dertilhørende investeringer i anlæg på land, der er
nødvendige for at en ny eller retrofittet færge kan tages i brug og driftes. Støtteprocenten udgjorde maksimalt 25 %.
Endvidere er der med Infrastrukturplan 2035 afsat 100 millioner kr til en færgepulje fra 2028. Puljen kan medfinansiere tekniske investeringer i lokale færgeruter som f.eks. udskiftning af motorer, større renoveringer samt udskiftning af tonnage.
Transportminister Thomas Danielsen