Svendborg, Faaborg-Midtfyn, Aalborg, Odder og Slagelse har nu indgået indkøbsaftaler om 5 el-færger. Ærø kommer med i 2. bølge.
Kontakt
FÆRGESEKRETARIATET
Sekretariatsleder Jan Fritz Hansen
Tel. 29 16 22 07
jfh@faergesekr.dk
Mens Ærøs færgegruppe er i overvejelser efter kommunalbestyrelsen vedtog at skære ned på størrelsen, så har de 5 kommuner efter lokal tilpasning af standardfærgekonceptet sat skub i deres færgebyggerier:
Det forventes nu at færgerne til efteråret 2023 kan udsendes i EU-udbud til danske og europæiske værfter.
- Dermed vil de første el- standardfærger kunne indsættes i dansk indenrigsfart allerede inden udløbet af 2025, siger sekretariatsleder Jan Fritz Hansen fra det fælleskommunale Færgesekretariatet i Ærøskøbing.
Den 2. bølge
- Et par kommuner har fortsat udfordringer med at rumme de store investeringer eller har endnu ikke fået gennemført de nødvendige miljøundersøgelser. Der arbejdes aktuelt på at finde løsninger på disse forhold og kommunerne Kalundborg og Ærø sigter derfor på at være med i anden bølge af standardfærger senere på året med hver 2 færger, siger Jan Fritz Hansen.
- Ærøfærgerne deltager fortsat i drøftelserne i Færgesekretariatets regi. De skal dog først have gennemført nogle miljøscreeninger og blive enige med Svendborg om anløb med de lidt større færger. Begge dele burde blive nemmere, da færgestørrelserne nu er reduceret lidt. Vi forventer at de kan gå med i “anden runde” frem mod årsskiftet.
10 færger på vej
- Det indebærer, at en halv snes danske indenrigsfærger allerede nu er i gang med en omfattende omstilling til grønne el-færger, der er udviklet af Odense Maritime Technology og finansieret af PensionDanmark, siger Jan Fritz Hansen.
- Samtidig er det for de nævnte kommuner lykkedes at opnå støtte fra Transportministeriets grønne puljer svarende til næsten 300 millioner kr.
Flere penge
- Færgefart og ikke mindst nye grønnere teknologier er kapitalkrævende: Både KommunernesLandsforening samt Færgesekretariatet håber, der kan findes yderligere statslige støttemidler til flere standardfærger og optimeret grøn omstilling, siger Jan Fritz Hansen.
- For færgerne udgør ofte 30-50 procent eller mere af kommunens CO2-udledning.