Tilmeld nyhedsbrev

Venligst udfyld nedenstående informationer

Bolig
Byg & Ejendom
Ferie & Turisme
Erhverv
Politik-Samfund
Færger & Havn
Miljø & Klima
Kultur
Sundhed + Ældre
Børn + Unge
Om os

  • Få Ærø-nyhedsbrev   
  • Facebook icon

8 opgaver før elfærgen mellem Søby-Als sættes i drift januar 2024

8. november 2023

Send til en ven

Elfærgen Ellen, som sejler mellem Søby-Als, har ligget stille siden midten af juli, da der skete en overophedning i en række batterier. Den automatiske skumslukning betød dog skader på 1/4 af færgens 840 batterier.

Det forventes nu, at "der kan startes op i en lidt reduceret fartplan, forventeligt i midten af januar 2024", ifølge færgedirektør Keld M. Møller.

Tung vej

Genstarten af Ellen har været ualmindelig tung, og det skyldes 8 forhold:

* Batterierne skal produceres på en nedlagt produktionslinje i Schweiz, som skal genstartes, da batteri-typen ikke længere produceres.

* En del af batterierne vil forsikringsselskabet gerne have bliver afrenset og genbrugt.

* De nye batterier vil have højere energikapacitet, da energitætheden i batterier er øget med 40-50 procent de sidste 5 år.

* Der skal ombygges så de nye batterier kan passe ind.

* Der skal ny sofwarestyring for at styre blandingen af batterityper.

* Den automatiske skumslukning skal bygges om, så der ikke vil komme skum ind i batterier der er funktiondsygtige.  

* Der skal installeres gas-detekteringsudstyr i batterirum.

* Der installeres kontakter der afbryder automatisk midt i batteristrengene ved overophedning, såkaldte mid-pack-contactors.

Mange aktører

En lang række af aktører har været involveret i at afdække hvad der er sket og hvad der skal gøres for at det ikke sker igen. Det omfatter:

* Batterileverandøren Leclanché, Schweiz.

* Udstyrsproducenten Danfoss.

* Skumslukningssystem FiFi4Marine, Holland.

* Servex Ventilation.

* Søby Værft.

* Søby Skibselektro.

* Danmarks Teknologiske Institut, DTI.

* Søfartsstyrelsen.

* Klassifikationsselskabet DNV, et uvilidgt godkendelsesselskab. 

Der foregår her i november-december montering af de forskellige dele hvorefter det skal testes i sammenhæng.

I sidste ende skal Søfartsstyrelsen og klassifikationsselskabet DNV give grønt lys, før Ellen kan sættes i drift mellem Søby og Fynshav på Als i starten af det nye år.

Se færgedirektørens status HER.


Send artiklen til en ven Gå til forsiden Kommenter artikler på Facebook

Se flere artikler
Svendborg: Ærøfærgerne skal bruge 50 % mere plads til Ærø-biler

Når de 2 nye Ærøfærger kommer i drift i 2026, skal der bruges 50 % mere plads til biler på kajen i Svendborg - i alt 95 biler. Det er dog ikke tænkt ind i…

Søby Havns udvidelse til 150 millioner er sat på pause

Der skal bruges op mod 150 millioner kr til udvidelsen af Søby Havn. Staten gav i 2019 tilsagn om 76 millioner og Ærø Kommune vil komme med 44 milioner, men prisstigninger p…

Ærøskøbing Havn skal udbygges til 95 biler

Konsulentfirmaet Niras skal nu analysere hvordan havnen i Ærøskøbing kan udbygges så der bliver plads til knap 60 % flere biler, større færger og ladestation…

41.000 lystbåde på Ærø

Selvom sommeren var ualmindelig regnfuld, så fortsætter væksten i lystbådehavnene i Søby, Marstal og Ærøskøbing, i år dog kun med symbolske…

Stomflod koster kommuner 230 millioner - Ærø betaler 50 millioner

11 kommuner beder om hjælp fra staten efter stormfloden, men de fleste har kun skader for få millioner, mens Ærø og Vordingborg kommuner topper med 50-100 millioner kr.…

Kontakt

Ærø Dagblad
Vestergade 41
5970 Ærøskøbing
info@aeroedagblad.dk
redaktion@aeroedagblad.dk