Elfærgen Ellen, som sejler mellem Søby-Als, har ligget stille siden midten af juli, da der skete en overophedning i en række batterier. Den automatiske skumslukning betød dog skader på 1/4 af færgens 840 batterier.
Det forventes nu, at "der kan startes op i en lidt reduceret fartplan, forventeligt i midten af januar 2024", ifølge færgedirektør Keld M. Møller.
Tung vej
Genstarten af Ellen har været ualmindelig tung, og det skyldes 8 forhold:
* Batterierne skal produceres på en nedlagt produktionslinje i Schweiz, som skal genstartes, da batteri-typen ikke længere produceres.
* En del af batterierne vil forsikringsselskabet gerne have bliver afrenset og genbrugt.
* De nye batterier vil have højere energikapacitet, da energitætheden i batterier er øget med 40-50 procent de sidste 5 år.
* Der skal ombygges så de nye batterier kan passe ind.
* Der skal ny sofwarestyring for at styre blandingen af batterityper.
* Den automatiske skumslukning skal bygges om, så der ikke vil komme skum ind i batterier der er funktiondsygtige.
* Der skal installeres gas-detekteringsudstyr i batterirum.
* Der installeres kontakter der afbryder automatisk midt i batteristrengene ved overophedning, såkaldte mid-pack-contactors.
Mange aktører
En lang række af aktører har været involveret i at afdække hvad der er sket og hvad der skal gøres for at det ikke sker igen. Det omfatter:
* Batterileverandøren Leclanché, Schweiz.
* Udstyrsproducenten Danfoss.
* Skumslukningssystem FiFi4Marine, Holland.
* Servex Ventilation.
* Søby Værft.
* Søby Skibselektro.
* Danmarks Teknologiske Institut, DTI.
* Søfartsstyrelsen.
* Klassifikationsselskabet DNV, et uvilidgt godkendelsesselskab.
Der foregår her i november-december montering af de forskellige dele hvorefter det skal testes i sammenhæng.
I sidste ende skal Søfartsstyrelsen og klassifikationsselskabet DNV give grønt lys, før Ellen kan sættes i drift mellem Søby og Fynshav på Als i starten af det nye år.
Se færgedirektørens status HER.