Det kommunale Ærøfærgerne sætter elfærgen Ellen i drift igen den 15. januar. Dog med en reduceret fartplan, da alle de nye batterier ikke er monteret endnu. De forventes at være på plads i marts-april måned.
Nogle af færgens batterier brændte sammen i juli måned, men den automatiske skumslukning betød, at 25 % af færgens 840 batterier blev beskadigede.
Tung vej
Genstarten af Ellen har været ualmindelig tung, og det skyldes 8 forhold:
* Batterierne skal produceres på en nedlagt produktionslinje i Schweiz, som skal genstartes, da batteri-typen ikke længere produceres.
* En del af batterierne vil forsikringsselskabet gerne have bliver afrenset og genbrugt.
* De nye batterier vil have højere energikapacitet, da energitætheden i batterier er øget med 40-50 procent de sidste 5 år.
* Der skal ombygges så de nye batterier kan passe ind.
* Der skal ny sofwarestyring for at styre blandingen af batterityper.
* Den automatiske skumslukning skal bygges om, så der ikke vil komme skum ind i batterier der er funktiondsygtige.
* Der skal installeres gas-detekteringsudstyr i batterirum.
* Der installeres kontakter der afbryder automatisk midt i batteristrengene ved overophedning, såkaldte mid-pack-contactors.
Mange aktører
En lang række af aktører har været involveret i at afdække hvad der er sket og hvad der skal gøres for at det ikke sker igen. Det omfatter:
* Batterileverandøren Leclanché, Schweiz.
* Udstyrsproducenten Danfoss.
* Skumslukningssystem FiFi4Marine, Holland.
* Servex Ventilation.
* Søby Værft.
* Søby Skibselektro.
* Danmarks Teknologiske Institut, DTI.
* Søfartsstyrelsen.
* Klassifikationsselskabet DNV, et uvilidgt godkendelsesselskab.
Der foregår i november-december montering af de forskellige dele hvorefter det skal testes i sammenhæng.
I sidste ende skal Søfartsstyrelsen og klassifikationsselskabet DNV give grønt lys, før Ellen kan sættes i drift mellem Søby og Fynshav på Als den 15. juni.