De nye elfærger kommer til at koste 8-900 millioner kr, hvis man sammenligner med de 5 kommuner der er på vej med meget små nye elfærger - her ligger prisen på omkring 200 millioner kr.
Aalborg har fx besluttet at investere i en elfærge mellem Hals-Egense, der kan medtage 22 biler, og her er prisen næsten fordoblet til foreløbig 157 millioner. Og det er før den sendes i udbud, så en pris på op mod 175 millioner må forventes. Staten giver et tilskud på 20 millioner til elfærgebyggeriet. Aalborg forventer at sejle primo 2026.
Svendborg regner med at det vil koste i alt 190 millioner kr for færgen til Skarø og Drejø, der får plads til 11 biler, se det HER.
Rådgivning og anlægsudgifterne i Svendborg og på de 2 øer vil være 35 millioner og så betales der 8 millioner i leasingafgift i 20 år for selve færgen.
Slagelse regner med en pris på i runde tal 100 millioner for en elfærge der skal sejle til Omø og kan medbringe 19 biler. Projektet leasing-finansieres og den samlede udgift bliver på 160 millioner for færgen over 20 år, altså 8 millioner om året.
Hertil kommer anlægsomkostninger på Stigsnæs på landsiden og på Omø. Så i runde tal 200 millioner. Se økonomien HER.
Odder kommune vil bygge en elfærge til at sejle til bilfrie Tunø, som får plads til bare 4 biler, men 147 passagerer. Den foreløbige byggepris er 111 millioner. Det forventes at der indgåes en leasingaftale der koster 8 millioner om året i 20 år. Hertil kommer anlægsomkostninger. Så også her er det i runde tal 200 millioner i samlede udgifter. Se Odders budgettal HER.
Hvis Ærø vælger en individuel løsning, så bliver udfordringen, at Transportministeriet forventeligt ikke vil give de 72 milioner i tilskud - det var en forudsætning, at man valgte en standardfærgeløsning.
Og Kommunekredits rente er nu oppe på 3,6 % hvis Ærø går med sit eget design og færgebyggeri.
Ud fra de tal, som kommuner der nu er gået i gang med færgeprojektet og sætter dem i drift i 2026, så må Ærø forvente en pris i omegnen af 900 millioner inklusiv landanlæg for de 2 færger. De skal hver rumme 67 biler og bliver 70 m lange - de nuværende er 49 m lange og har plads til 42 biler.
De 2 færger bygget i eget Ærø-design vil give en årlig renteudgift til Kommunekredit på 32 millioner + afdrag over 20 år på 18 millioner om året.
Så Ærø kommune skal afsætte 50 millioner årligt til de nye færger i renter og afdrag.
Og hvis det bliver på standardfærge med 72 millioner i statstilskud og leasing bliver udgiften på 40-50 millioner kr årligt.
Det er Ærø kommune som driver Ærøfærgerne fra Ærøskøbing til Svendborg.
Kommunens samlede årlige budget er på lidt over 500 millioner, så færgerne kommer til at æde 10 % af budgettet. Det skal dog siges, at der er store besparelser på mandskab og udgift til brændstof, da el er billigere og maskinen består af batterier.