Det kommer til at koste i omegnen af 30 millioner årligt for de 2 nye elfærger der skal sejle mellem Ærøskøbing og Svendborg. Kommunen har betalt 8 milllioner om året for de 2 gamle færger som sejler på ruten i dag.
Mens kampen om størrelsen stadig bølger frem og tilbage, så begynder færgerne at tage form. De skal sejle i 2025 hvis alt går efter planen.
Regnestykket
De 2 Ærø-færger bliver købt igennem en leasing-model, hvor Pension Danmark køber færgerne og så lejer dem ud til kommunens rederi.
Regnestykket for færgerne med årlige lejeudgifter på 30 millioner stammer fra de økonomiske data som er fremlagt for Svendborgs Kommunalbestyrelse for en af de nye basisfærger, der skal sejle på Svendborg-Skarø-Drejø-overfarten.
Byggeprisen inklusiv landanlæg er her på 102 millioner, og herfra skal trækkes 25 % i statstilskud. Der skal betales årligt 6,7 millioner kr til Pension Danmark.
Omregnet til 2 Ærø-færger til op mod 500 millioner og fratrukket 72 millioner i statstilskud bliver den årlige udgift til Pension Danmark rundt regnet 30 millioner, da det må forventes at der gives lidt rabat på så stort et projekt.
Det er et konsortium bestående af pensionskassen PensionDannmark og skibsudvikleren Odense Marine Technology, OMT, der står bag færgerne, der bygges ud fra et basis-design til alle de kommuner der har brug for el-færger.
Størrelsen
Det er dog endnu ikke afklaret hvor lange de bliver, da der fra at være et stort flertal i kommunalbestyrelsen for 2 færger med hver 80 biler, så er flertallet langsomt ved at smuldre.
Der er der 4 årsager til:
* Vil de 2 nye kommunale Ærøskøbing-Svendborg-storfærger betyde, at det bliver endnu vanskeligere for den private Marstal-færge at overleve - den sejler til det noget afsides Rudkøbing.
* Vil biltrafikken eksplodere på Ærø - på en god sommerdag vil trafikken øges med 10 % på Ærøs veje.
* De store færger vil sejle halvtomme 10 måneder om året, da der kun er pres på i skolernes sommerferie.
* De 2 storfærger vil koste 500 millioner i dagens marked - og kommunen fattes penge. Omvendt tilbyder Pension Danmark en lejeaftale (leasing), så den årlige udgift kommer til at ligge på 30 millioner.
Deponering
Kommunernes Færgesekretariatet oplyser, at en leasingaftale ikke medfører en deponeringsforpligtelse for Ærø (Læs: Staten kræver, at Ærø skal fastlåse det samme beløb).
Det skyldes, at kommunen ifølge statens lånebekendtgørelse, har automatisk låneadgang til finansiering af nybyggeri af færger og tilhørende anlæg.
Begrænsninger
Af uklare årsager får Kommunalbestyrelsen på Ærø ikke helt den samme grundige information som de gør i fx Svendborg, hvor hele færgeprojektet lægges åbent frem. Se det HER, punkt 7.
Standardfærgernes model er HER.